Obefläckad befruktelse?
Hej!
Jag jobbar på en bilfirma i Umeå. I höstas hade vi in en kundbil på genomresa från södra Sverige. Mekanikern som jobbade med bilen upptäckte en vinbergssnäcka som satt på bagageluckan. Jag kunde så klart inte låta den lilla krabaten få sitta kvar då dom skulle vidare ännu längre norrut..
Jag hade som tur var ett tomt gammalt akvarium som Torsten fick flytta in i innan jag la honom i ide i kylskåpet. I mars någon gång tog jag ut honom ur kylskåpet och bäddade ner honom i jorden i akvariet och efter ett antal veckor så vaknade han.
Han har alltså inte varit i närheten av någon artfrände sedan i september. Men nu har han lagt ägg!
Som jag förstår det verkar vinbergssnäckor inte hålla på med självbefruktelse så som vissa andra snäckor gör.
Kan dom lägga obefruktade ägg? Har han befruktat sig själv? Kan dom avvakta äggläggning såhär länge efter parning?
Jag skulle verkligen uppskatta om någon har svar på detta då Google är varvat i jakt på svar😂
Vinbergssnäckor är hermafroditer, men de kan inte befrukta sig själva utan byter spermier med en annan snäcka. Det måste vara så att snäckan var befruktad innan vintern och lägger sina ägg nu. Om det blir nya snäckor av äggen. Det kan ju vara så att den lägger ägg en viss årstid även om de inte är befruktade.