Snäckor iFokus

Snäckor

Etiketterhälsa-skötselsjukdomar-skadorbeteende-hanteringdvala
Läst 70 ggr
eneiastaf
2024-08-18 20:16
0

Bör skadad vinbergssnäcka dvala?

Hej! Lite bakgrundsinfo: Jag räddade en vinbergsnäcka för ett par månader sedan då jag fann den med halva skalet krossat (förmodligen trampad på). Har sedan dess satt upp ett stort terrarium till hen och läst på massor om hur man tar hand om dom på bästa sätt. Efter lite omvårdnad och mycket mat och sepiaskal så har den börjat få ett nytt skal där skadan hade skett. Nu till min fråga: jag har nyligen förstått att vinbergssnäckor behöver dvala över vintern, min oro är dock att min lilla snäcka inte kommer klara av det då skalet ännu inte är "normalt" och kanske aldrig kommer bli det. Tar dom skada av att inte dvala? Eller bör jag helt enkelt släppa taget om snäckan jag blivit fäst vid och släppa ut hen i naturen igen och hoppas hon klarar sig?

Pawoui
2024-08-23 10:46
1

Vet inte hur de är med snäckor men vissa sköldpaddor går i Vinterdvala. Men de händer om vissa kriterier möts. Kyla, mörkare och kortare dagar, mindre mat och så vidare. Som de är för alla vinterdvalande.
Men de sköldpaddor som är i fångenskap brukar inte gå i dvala då de bor i terrarium/akvarium där de är ljust i 12 timmar, regelbunden värme och finns rikt med mat.
Så skulle kunna tänka mig att de gäller liknande för vinbergssnäckan.

Så är inte så orolig för hen. Fortsätt ha "sommar" hos dem och övervaka.
Vissa säger djur som dvalar behöver de även när tam, men jag har inte sett nå klara bevis på det än att de är något de gör i det vilda för att de är nödvändigt för deras överlevnad.