Snäckor iFokus

Snäckor

Läst 112 ggr
mhbb
2024-07-02 20:15
0

Vinbergssnäckor ägg i det vilda

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Jag har massor med vinbergssnäckor på tomten och hittade igår en snäcka som halvt grävt ner sig i rabatten och förstod efter en googling att den la ägg. Idag bökade den omkring massor på platsen och sen försvann den. Jag gick dit och petade lite och hittade ett stort hål med massor av ägg och undrar om jag kan lägga några i ett litet terrarium och ta in? Det föll ner lite jord på äggen, visst borde det inte vara farligt för dom? Jag täckte hålet med blad och jord, fyllde alltså inte igen hålet. Tacksam för svar!

Sindri
2024-07-02 22:50
1

Det är förbjudet att ta vilda djur som sällskapsdjur, och jag antar att ägg räknas dit.

mhbb
2024-07-03 16:31
2

#1: ryggradslösa djur är lagliga att ta in, så länge det inte handlar om fridlysta arter.

Sindri
2024-07-03 16:50
0

Märkligt. Jag fattar hursomhelst inte varför man vill ta in vilda djur, borde vara förbjudet för alla arter.
Vad tänker du dig sen? De är hermafroditer och om de överlever kan de föröka sig så att det kan bli många hundra snäckor. Vad skall du göra med dem?

mhbb
2024-07-03 17:12
3

#3: Att ta in snäckor eller deras ägg för att hålla dom som husdjur är inget ovanligt. Det är en stor hobby, både svenska snäckor och framförallt afrikanska jättesnäckor.
Vissa har katt eller hund, andra har snäckor och självklart ser man till djurets bästa och spar inte flera hundra stycken, det säger sig självt.

Som svar på din fråga vad jag ska göra med dom - ha dom som husdjur.

Sindri
2024-07-03 23:28
1

Du får ursäkta men jag kan inte ta in att man ser till djurens bästa när man stänger in dem i en bur, det må vara glas eller metall.
Det går faktiskt inte att jämföra med hundar och katter.

JagÄlskarDjur4ever
2024-07-08 00:11
3

Hej! Jag ha också testat att ta in snäckor och har just nu två vinbergssnäckor som lagt ägg (har kläckts nu). Jag har dem i en plastback med måtten 30x40x20 och de verkar trivas bra. Om du ska skaffa snäckor, tänk på att ha någon form an nedbrytare i inhägnaden (annars börjar det mögla), jag brukar ha gråsuggor. Gör några mindre hål på taket av inhägnaden för att få in syre och spreja ca 1 gång om dagen (om det inte är fuktigt).
Mat du kan ge dem:
https://snackor.ifokus.se/discussion/1447698/foder
Se till att ge dem en källa till calsium då det är det de bygger sitt skal av. Du kan antingen köpa sepiaskal och lägga in eller göra rent ett äggskal och lägga in.
Tänk på att äggen kan vara svåra att ta hand om då de ska vara nedgrävda i en håla i marken. Det tar ungefär 20-22 dagar för en vinbergssnäcka att kläckas, du kan vänta och kolla typ varje dag om de kläckts eller inte och sedan plocka in några stycken och at hand om (bara ett tips). Om du har någon fråga kan jag nog svara…
Lycka till!!!

Detta är en sajt för alla som är intresserade av snäckor och sniglar. Välkommen hit! Snäcka, Snäckor, Snäckorna, Snigel, Sniglar, Sniglarna, Snäckskal, Skal, Afrikansk, Afrikanska, Jättelandsnäckor, Jättesnäckor, Landsnäckor, Anatomi, Mull, Kokosmull, Kalk, Kalcium, Landlevande, Havslevande, Achatina, Fulica, Iredalei, Marginata, Immaculata, Albopicta, Reticulata, Suturalis, Ovum, Rodatzi, Hamillei, Alba, Albino, Ägg, Bebisar, Ungar, Cepaea, Hortensis, Nemoralis, Helix, Pomatia, Lucorum, Cornu, Aspersum, Aspersa, Rumina, Decollata, Pleurodonte, Marginella, Isabella, Rostrata, Limicolaria, Flammea, Subulina, Octona, Red, Dark, Flame, Apricot, snäcka, snäckor, snäckorna, snigel, sniglar, sniglarna, snäckskal, skal, afrikansk, afrikanska, jättelandsnäckor, jättesnäckor, landsnäckor, anatomi, mull, kokosmull, kalk, kalcium, landlevande, havslevande, achatina, fulica, iredalei, marginata, immaculata, albopicta, reticulata, suturalis, ovum, rodatzi, hamillei, alba, albino, ägg. bebisar, ungar, cepaea, hortensis, nemoralis, helix, pomatia, lucorum, cornu, aspersum, aspersa, rumina, decollata, pleurodonte, marginella, isabella, rostrata, limicolaria, flammea, subulina, octona, red, dark, flame, apricot Achatina iredalei, Achatina fulica, Achatina fulica rodatzi, Achatina fulica hamillei, Achatina immaculata, Achatina marginata, Achatina marginata suturalis, Achatina marginata ovum, Achatina albopicta, Achatina reticulata, Achatina reticulata albino, Achatina achatina, Cepaea hortensis, Cepaea nemoralis, Helix pomatia, Helix Lucorum, Cornu aspersum, Helix aspersa, Rumina decollata, Pleurodonte marginella, Pleurodonte isabella, Pleurodonte rostrata, Limicolaria flammea, Subulina octona,