nybörjare på Vinbärssnäcka
Hej.
Hittade min fina vän och Köpte mig ett litet Glasväxthus på Biltema med ventelation och man kan öppna taket så man kan ge snäckan föda.
Jag är helt ny innom denna värld och hoppas att jag kommer att trivas med denna fina individ :)
Jag införskaffade sepiaskal för det hade jag läst mig till att man bör ha till snäckor. Jag har även införskaffat torvmull utan tillsatser.
Jag har dock ingen mer erfarenhet vad man kan ge den för föda och nu har jag gett den lite röd paprika som den verkar älska.
Så nu är min frågan den.
Har ni andra i forumet något som ni vet är bra för snäckor att äta och vilka Växter får man ge snäckan att äta på.?
Och är det ok att den är ensam eller är det bättre att de är två stycken?
Tack på förhand och hoppas ni kan hjälpa mig på vägen med att lyckas behålla min fina vän som kallas för ( Bertil ) 😊
Mvh. Morgan Jansson
Växter att äta: https://snackor.ifokus.se/discussion/1511466/vaxter
Bättre att de är fler :)
Bättre att du har flera ihop. :)
Mvh
Mig
Hejhej! Är också ny med Vinbergssnäckor. Har 4 st och har precis fått massor av bebisar. Det jag kan tipsa dig om är att ha mkt underlag. Alltså torv,ogödslad jord, för snäckor gärna gräver ner sig och lägger sin ägg eller övervintrar under jord. Man behöver ca 5-12 cm beroende på om det är ung snäcka eller fullvuxen. Mjuk Inredning då dom gärna hänger i taket i nhägnaden och ibland tappar dom greppet och då är det bra om den inte landar på något hårt för skalet kan skadas. Några av mina snäckor hade skador när vi hittade dom ute ,men små skador lagar dom själv innifrån så det är ingen fara. Jag brukar lägga havregryn i blöt och har köpt kalcium pulver på djuraffären som jag blandar ner till en gröt och lägger i ett litet lock. Det är något mina älskar. Havregrynen måste blötläggas så inte dom sväller i efterhand i magsäcken.. man sprayar ca 1-2 gng/dag för att behålla fukt på ytorna i inhägnaden. Mögel kan bildas om luftfuktigheten är för hög så ventilation är viktigt.