Trädgårdssnäcka funderingar
Hej, jag har lite tankar och frågor som jag skulle uppskatta extremt om jag fick svar på. Barnet har velat ha stora snäckor ett tag, men för att veta hur seriös hen är så tog vi in fem trädgårdssnäckor som får tas hand om först.
NU till min fundering, är dom ”giftiga” att hantera? Hur superpetigt är de, måste man tvätta händerna sekunden efter man hanterar dom? Kan man röra andra saker emellan eller blir dom sakerna ”smittade” då? Försökt googla men hittar inga konkreta svar. Bara att hundar inte ska äta sniglar pga kan få någon hjärtmask, men inte mer än så. Vill ha mer konkreta svar 🥲😩
#0: jag brukar gå och tvätta händerna direkt efter att jag har hanterat mina afrikanska jättesnäckor då händerna blir så slemmiga annars 😅 men vill ni inte tvätta direkt efteråt kan man ju andvända plasthandskar/liknande
#1: tänker mer ifall man rört terrariet, eller om något litet skräp från terrariet trillar ur, kan hunden/katten bli sjuk? Absolut går man ju och tvättar händerna, hur viktigt är de att göra på direkten? Kan man röra något annat först utan att de blir smittat? 😂
#2: Det har jag ingen aning om.. Jag skulle vara försiktig ifall att :)
#0: det är ingen fara dom är inte giftiga på något sätt, det är bara o köra på man behöver inte va så petig😊