Snäckor iFokus

Snäckor

Etiketter: sjukdomar-skadorvilda-snäckor
Läst 55 ggr
Lona
0

Vad händer om skalet går sönder?

Jag visste inte vilken sajt jag skulle posta min fråga på men jag tänker att en snäcka är en snäcka vare sig den är ute i det fria eller mer som ett "sällskapsdjur"?
I vilket fall, jag har de senaste dagarna råkat trampa på ett par snäckor utomhus. Vad händer med snäckan om skalet går sönder rejält? Kan den överleva eller går den en plågsam död till mötes? Bör man avliva den och i så fall hur?
(Ledsen om det känns som makabra frågor för någon som har sällskapssnäckor!❤️)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Cireea
1

Såsom jag förstått det kan dom laga mindre skador i skalet. Men går skalet sönder väldigt mycket finns en överhängande risk att dom dör, dels då skalet är deras skydd men också för att utan skalet torkar dom ut. Sedan, vid ordentlig krosskada finns en stor risk att deras inre organ tagit skada.

Hur man bäst avlivar dom vet jag tyvärr inte så jag låter någon annan svara på den frågeställningen.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Pilspets
1

#0: Mindre krosskador kan dom överleva. Med kalk bygger dom upp skalet. Även svaga skal kan msn bygga upp.

Men är skalet riktigt trasigt så avlivar man. Snäckan kommer ändå dö.

[Lilium]
1

#0: små kross skador kan man hålla ett öga på (om man har de som sällskap)men det brukar gå över av sig själv, annars kan man stötta upp det med tex kiropraktor tejp har jag hört.(endast sällskaps djur då.) Men är det för stora skador är det bäst att avliva, de klarar sig inte länge då.

• Redigerat 2023-07-01 09:16 av [Lilium]