Snäckor iFokus

Snäckor

Läst 67 ggr
Haxaniskogen
0

Snigelstart för en amatör

Hej!
Efter två års funderade har jag nu bestämt mig. Jag kommer skaffa a. fulica till våren.
Har även tänkt att ha dessa i plastback men har lite frågor.

1. Det här med fukt, hur får man "dit" den? förstår ju att den stannar kvar med lock och regleras genom lufthål.
  2. Värme har jag förstått att det går bra med rumstemp sålänge det 22-25 grader varmt, har svalare hemma hos mig. Går det då bra att höja tempen med lampa? och isåfall har någon tips på en som funkar bra ihop med plastback? Behöver jag ha värmematta på vintern? och isåfall, vilken funkar bäst ihop med plastback? ingen risk den smälter plasten?

Ha det gott

Pilspets
0

#0: Vad kul,välkommen!
Ska du skaffa snäckor eller sniglar?
Ska svara ner sen.🙂

fluffis
0

#0:
Vad kul att du vill skaffa snäckor!

1. Det enklaste är att ha ett bottensubstrat som är fukthållande och mögelresistent. Det möglar annars lätt vid hög luftfuktighet.

2. Jag skulle nog rekommendera värmematta eftersom den fördelar värmen över en större yta. Jag hade en gång en lampa som blev rätt så varm som faktiskt smälte plasten i ett sånt plastakvarium med färgat lock du vet. Så kolla upp plastlådan. Det finns ju Smartstore som skriver att deras lådor klarar från -40 - +120 grader. Ha med fördel värmemattan på sidan, för annars kan värmen få svårt att ta sig igenom bottensubstratet som man vill ha ganska tjockt till snäckor.

Brieost
0

Jag lånar tråden lite ;)

#2 Tar gärna emot exempel på ett bottensubstrat som är fukthållande och mögelresistent

Vi tål inte torv - så andra förslag tas jättegärna emot :)

🌸 Det du inte har - behöver du inte just nu

fluffis
0

#3:
Plantation soil, kokosfiber.