Snäckor iFokus

Snäckor

Läst 45 ggr
Oxytocine
0

Bästa modellen av terrarium för snäckor?

Efter att ha varit utan snäckor i flera år har jag skaffat fem Achatina achatina igen. Än så länge är de små och trivs bra i en petbox, men de kommer ju bli större. Till min gamla grupp av snäckor hade jag ett stort gammalt akvarium med glasskiva till tak, det har jag dock inte kvar. När jag kollat runt efter Boende till snäckorna som funkar även när de är fullstora hittar jag inget som känns klockrent.

Har någon tips om någon modell av terrarium som är stort nog att rymma fem fullstora Achatina achatina, är vattentätt i botten, ej har skjutdörrar och inte har extrem ventilering?

Chinesecrestedlover
0

Hej!

Jag vet inte exakt hur stort just den arten behöver, jag har L. reticulata men efter att mina rymt och "sniglade runt" i terrarierummet 😲, så bytte jag från akvarium med glasskivor på till en låsbar plastlåda (stor Smartstore låda).

Nu håller de sig på plats och fördelen med plastlådan är ju att den är flyttbar trots en massa jord osv. i (fortfarande tungt men betydligt lättare än ett akvarium/terrarium) och så kan man ju reglera ventilationen själv beroende på hur många hål man gör. Nackdelen är ju helt klart att det inte är lika fint som ett glasakvarium/glasterrarium.

Hoppas du hittar någon passande lösning för dig och dina "små" snäckor.

/Chinesecrestedlover

Oxytocine
0

#1: Tack för tips! Har tänkt mig ett terrarium i första hand eftersom de är mer dekorativa, men jag ska kika på plastlådor också. De har ju helt klart sina fördelar