Vilken art är det här?
Hej!
Jag har nyss adopterat ett par nya kompisar! Men jag kan inte riktigt ta reda på vilken art de är. Tex "Fulica Jade" eller "Reticulata"?
Hjälp tack! Jag vill ju att de ska få perfekt temperatur och fuktighet utifrån vad de faktiskt mår bäst av.

Fina exemplar av Achatina fulica tror jag på.😄
#1: Ja det lutar väl åt det. Men jag tycker inte riktigt att skalen stämmer med "alla bilder på internet". Har det med snäckornas ålder att göra att de inte har så mycket brunt på skalen?
- Redigerat 2022-10-20 12:15 av dront242
#2: Hmm,bra fråga.
Tror det.
Här finns en bra artikel.😁
Ser ut att vara rejält stora oxå.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#4: Ja, jag måste ta reda på hur gamla de kan tänkas vara.
Kan du gissa på hur många cm dom är? Skalet då.
#6: Säkert en decimeter?
#6: Jag ska försöka mäta senare idag.
#6: Har mätt nu. De är ca 11-12 cm.
Fantastiska!
Jag har sådana också, köpt från Uppfödare som enligt den är Lissachatina reticulata Albino
De ser exakt ut som våra som är av arten Lissachatina reticulata (albino).
Tack för svar!
Jag slarvade och råkade få bäbisar… Sjukt söta! 😀 …och de ser ut exakt som på bilden av unga Reticulata som länkats här ovan. Så jag fortsätter att anta att det är sådana.
Följdfråga till er som har sådana: Vad har ni för temp och fuktighet? Och hur får ni till det? Det är ju inte helt lätt att få upp runt 25 grader i terrariet. Har ett terrarium med värmematta som jag tidigare hade vandrande blad i men det kommer sällan över 22. För tillfället har jag 21 grader i ett sovrum hemma bara för att inte snäckorna ska frysa ihjäl, och med dagens elpriset är det inte jättefinurligt för ekonomin.