AFrikans jättesnäcka foder funderingar
Hej!
Jag har för inte så länge sen fått ett par jättesnäckor från mitt jobb. Har lite frågor om deras matvanor.
Jag håller mig vid just den matlistan jag hittat här men jag märker att de inte är så aktiva och äter rätt så dåligt, så jag blir lite orolig. Funderar om jag kan ge dem någon pulvermat som lite tillskott. Var kan man köpa sånt i Sverige? Är det ok att ge dem sköldpaddamat? I så fall, vilken sorts rekommenderas?
Tacksam för svaret o hjälpen!
#0: Och ja, jag glömde skirva vilken sorts de är, de är ett par Lissachatina reticulata snäckor som är runt 1 år gamla.
#0: vilken temperatur och luftfuktighet har du i boendet? Hur länge har du haft dom? Fick dom helt nytt Boende när dom flyttade hem till dej? Det finns många saker som kan vara avgörande varför dom inte är så aktiva.
Jag har sköldpaddsfoder till mina Fulica men ger endast en gång i veckan. Jag ger jbl agil (bifogar bild) uppblött. Sen får dom äggula vissa veckor.
Har du hittat något speciellt som snäckorna tycker är gott? Dom är ju lite kräsna och olika snäckor gillar olika mat. Mina tex ratar morot totalt men älskar ärtor och majs.
#2:
Hej och tack för ert svar!
Jag har fått dem bara förra veckan, tillsammans med ett Boende som jag tror var antigen hemmagjort eller har varit en aquarium innan. Jorden de har i är jätteblött och de rör sig knappt i den. Den luktar också väldigt illa - på något sätt har det ruttet och väldigt sött, äckligt arom.
De har inte haft några termometer eller värmande mattor, så jag kan inte riktigt säga hur fuktighet är innuti. Det verkar vara fuktigt, då jag kan se kondensationen på glasväggar.
Dessa snäckor verkar vara väldigt knäsna. De gillar bönor och socker ärtor, päron och äppel, salladsblad och äggvita/äggula. De ät lite broccoli med och morrot och älskar majs, så jag har verkligen försökt ge dem mat som har en bättre naringinnehöll.
Jag planerar att byta deras Boende nu då jag tror de behövre lite mer och varierad uttrymme, så ska testa sätta dem i en stor plastlåda med lock istället.
Den arten du har ska ha ca 80-85 i fuktighet och 25-28 grader.
Du bör nog skaffa en värmekälla till dom .
Finns jättebra alternativ där antigen värmelampa eller värmematta.
För att mäta värmen och fuktigheten finns det bra termometer och hygrometer på reptilavdelnngari djuraffärer eller sidor som cyberzoo.
Behöver du hjälpa finns jag även privat att svara på frågor.
#4:
Hej!
Jag har en stor värme lampa som täcker taket, men funderar även på en värmematta, dock nu är det jättevarmt, så det funkar. Har även skaffat en hydrometer som mäter fuktighet. Vilken termometer skulle du rekommendera?
Jag undrar dock om fiskmat är bra för dem? Jag har skaffat sköldpaddamat men sen såg jag "cereals" bland ingredienserna och det skrämde mig lite.
Deras Boende är täckt med iköpt mossa samt mandelblad.
Så nu äter de så här:
majs, morrötter, svamp, bönor i olika form, sötpotatis, ägg, tomat, grönkål, korriander, gurka och sallad (ibland, bara efter att de har ätit, som "godis"), äppel.
Skulle gärna vilja ta kontakt med er om det går. Mitt email: micibla@gmail.com
#4:
Ok ja, jag har flyttat dem i en stor plastlåda efter en tips från en tysk snigelägare, då det gamla akvariumet var så smutigt och väldigt tungt att hantera och flytta. De trivdes inte alls bra och bara hängt från taket.
Så när jag flyttade dem in i lådan, gjorde jag en blandning på kokosjord, calcium pulver, det för att höja pH värden av substratet.
Efter dess har jag märkt att de gärna går runt, flyttar och gräver sig under mandelblad och har sätt de även paras. En gång i veckan rensar jag bajset men även gräver ner lite av deras bajs i jorden för de bra bakteriernas skull. Jag öppnar dock lådan varje dag och lufterar den och rensar om det har varit många matrester, samt sprejar väggar med lite kokat vatten. Det känns varmt, skönt och fuktigt.
Vet inte om jag har gjort rätt så och om det finns nåt mer jag kan göra.
Tar gärna emot tips!