Snäckor iFokus

Snäckor

Läst 159 ggr
pernillaa
2021-09-13 18:18
0

Varför vinterdvala?

"Behöver" verkligen de här djuren Vinterdvala? Vad händer om de är inne i värmen året om? Blir dom sjuka då och dör?
Alltså om syftet med dvalan är att överleva vinterns kyla borde det ju inte behövas om det är varmt. Fattar inte det här.
Har man magsjuka behöver man kräkas precis som att sniglar måste dvala över kalla vintern. Men inte säger vi om människor att vi "behöver" kräkas ibland och ska framkalla det då man inte gör det naturligt pga magsjuka.

Ha en bra dag! // Pernilla

Herveaux
2021-09-13 18:30
1

// Harley

Detta är en sajt för alla som är intresserade av snäckor och sniglar. Välkommen hit! Snäcka, Snäckor, Snäckorna, Snigel, Sniglar, Sniglarna, Snäckskal, Skal, Afrikansk, Afrikanska, Jättelandsnäckor, Jättesnäckor, Landsnäckor, Anatomi, Mull, Kokosmull, Kalk, Kalcium, Landlevande, Havslevande, Achatina, Fulica, Iredalei, Marginata, Immaculata, Albopicta, Reticulata, Suturalis, Ovum, Rodatzi, Hamillei, Alba, Albino, Ägg, Bebisar, Ungar, Cepaea, Hortensis, Nemoralis, Helix, Pomatia, Lucorum, Cornu, Aspersum, Aspersa, Rumina, Decollata, Pleurodonte, Marginella, Isabella, Rostrata, Limicolaria, Flammea, Subulina, Octona, Red, Dark, Flame, Apricot, snäcka, snäckor, snäckorna, snigel, sniglar, sniglarna, snäckskal, skal, afrikansk, afrikanska, jättelandsnäckor, jättesnäckor, landsnäckor, anatomi, mull, kokosmull, kalk, kalcium, landlevande, havslevande, achatina, fulica, iredalei, marginata, immaculata, albopicta, reticulata, suturalis, ovum, rodatzi, hamillei, alba, albino, ägg. bebisar, ungar, cepaea, hortensis, nemoralis, helix, pomatia, lucorum, cornu, aspersum, aspersa, rumina, decollata, pleurodonte, marginella, isabella, rostrata, limicolaria, flammea, subulina, octona, red, dark, flame, apricot Achatina iredalei, Achatina fulica, Achatina fulica rodatzi, Achatina fulica hamillei, Achatina immaculata, Achatina marginata, Achatina marginata suturalis, Achatina marginata ovum, Achatina albopicta, Achatina reticulata, Achatina reticulata albino, Achatina achatina, Cepaea hortensis, Cepaea nemoralis, Helix pomatia, Helix Lucorum, Cornu aspersum, Helix aspersa, Rumina decollata, Pleurodonte marginella, Pleurodonte isabella, Pleurodonte rostrata, Limicolaria flammea, Subulina octona,
pernillaa
2021-09-13 18:33
1

#1: jag har läst den men det förklarar inte alls varför de behöver det. Det är inte svar på min fråga att någon påstår "de behöver det". Min fråga är vad händer om de inte får det?

Herveaux
2021-09-13 18:38
2

#2: Om det är en art som går i dvala i det fria så är det väl inte konstigare än att man ska ge sitt djur ett så naturligt liv man kan även om den lever i fångenskap?

Efter en snabb googling läste jag på andra forum att det står i djurskyddslagen att djur som går i dvala i det vilda också ska erbjudas det i fångenskap.

Så svaret på varför är väl så enkelt som att det är en naturlig del i snäckans liv som det inte finns anledning att förneka den.

// Harley

pernillaa
2021-09-13 21:38
0

Tack för ditt svar. 😊

fluffis
2021-09-14 21:53
2

Harveaux har sagt det väldigt fint! Det enda jag vill tillägga är att man även brukar säga att vintervila förlänger djurets liv.