Snäckor iFokus

Snäckor

Etikettboende-och-inredning
Läst 169 ggr
Ellrose
0

Växter till akvarium för snäckor

Hej, jag undrar om jag kan plantera in någon av dom här växterna i mitt akvarium till mina Lissachatina reticulata.

Ampellilja har 2 olika en grön och en med lite vit i(är från gamla plantor som gett flera sticklingar så är inte från en nyköpt växt)

En sorts ranka tror den heter (pilspets) sticklingar där med.

En sorts som jag köpt på Ikea Dracaena Fragrans haft i 1-2 år.

En annan sort som jag köpt på Ikea Chamaedorea Elegans(bergpsalm) haft flera år och delat flera gånger.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

• Redigerat 2021-09-13 13:24 av Niklas
Anoki
0

Ampellilja och dracena funkar jättebra. Så får du se om dom blir mat eller får stå kvar. Bergpalm borde inte vara några problem heller. Pilspetsranka är jag osäker på, finns dom som har hos snäckor utan problem men giftig för katt vilket man brukar gå efter och därmed avråda.

Tänk på att nya Växter kan vara besprutade, nu har ju du haft dina längre så det är inga problem. Tänk på att ta bort så mycket jord som möjligt på rötterna innan du planterar dom hos snäckorna.

jollycox
0

Kan också vara bra att söka efter om plantorna vill ha det torrt eller mer blött. Vill de ha det torrt så kommer de nog inte att må så bra i snäckornas fuktiga miljö. Ampellilja trivs i mer blött så det brukar gå bra.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Niklas
0

Här finns en artikel om Växter som fungerar bra med snäckor:

» Harmlösa Växter som inredning

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Detta är en sajt för alla som är intresserade av snäckor och sniglar. Välkommen hit! Snäcka, Snäckor, Snäckorna, Snigel, Sniglar, Sniglarna, Snäckskal, Skal, Afrikansk, Afrikanska, Jättelandsnäckor, Jättesnäckor, Landsnäckor, Anatomi, Mull, Kokosmull, Kalk, Kalcium, Landlevande, Havslevande, Achatina, Fulica, Iredalei, Marginata, Immaculata, Albopicta, Reticulata, Suturalis, Ovum, Rodatzi, Hamillei, Alba, Albino, Ägg, Bebisar, Ungar, Cepaea, Hortensis, Nemoralis, Helix, Pomatia, Lucorum, Cornu, Aspersum, Aspersa, Rumina, Decollata, Pleurodonte, Marginella, Isabella, Rostrata, Limicolaria, Flammea, Subulina, Octona, Red, Dark, Flame, Apricot, snäcka, snäckor, snäckorna, snigel, sniglar, sniglarna, snäckskal, skal, afrikansk, afrikanska, jättelandsnäckor, jättesnäckor, landsnäckor, anatomi, mull, kokosmull, kalk, kalcium, landlevande, havslevande, achatina, fulica, iredalei, marginata, immaculata, albopicta, reticulata, suturalis, ovum, rodatzi, hamillei, alba, albino, ägg. bebisar, ungar, cepaea, hortensis, nemoralis, helix, pomatia, lucorum, cornu, aspersum, aspersa, rumina, decollata, pleurodonte, marginella, isabella, rostrata, limicolaria, flammea, subulina, octona, red, dark, flame, apricot Achatina iredalei, Achatina fulica, Achatina fulica rodatzi, Achatina fulica hamillei, Achatina immaculata, Achatina marginata, Achatina marginata suturalis, Achatina marginata ovum, Achatina albopicta, Achatina reticulata, Achatina reticulata albino, Achatina achatina, Cepaea hortensis, Cepaea nemoralis, Helix pomatia, Helix Lucorum, Cornu aspersum, Helix aspersa, Rumina decollata, Pleurodonte marginella, Pleurodonte isabella, Pleurodonte rostrata, Limicolaria flammea, Subulina octona,
  • Redigerat 2021-08-17 10:49 av Niklas