Snäckor iFokus

Snäckor

Etiketterallmäntboende-och-inredningatt-äga-snäckor-sniglar
Läst 137 ggr
Ellrose
0

Skaffa snäcka

Hej, jag går i tankarna på att skaffa en snäcka men har försökt kolla upp hur stort terrarium/akvarium man behöver ha.

Jag har ett antal akvarium liggandes i olika storlekar men vet inte om dom är tillräckligt stora.

Det jag har är 60x30x30, 80x40x40, 80x35x35 ingen kan användas till akvarium längre och tänkte att det kanske skulle passa med någon av dom.

Vilken är den bättre/enklare snäckan att börja med? Jag har läst på lite och så på Terrariedjur som är en sida på nätet och hittat bra info där samt är med i ett par grupper på Facebook. Men skulle gärna vilja ha lite mer information om just vilken som är bäst att börja med.

MVH

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Niklas
1

Här tror jag du kan få en uppfattning om storlek på akvariet:

» Vanligt förekommande frågor om snäckor | Snäckor iFokus

Nybörjarsnäckor frågas det ofta om. Läs till exempel här:

» "Nybörjarsnäcka" | Snäckor iFokus

» Vilken art ska man välja? | Snäckor iFokus

» snäckor för nybörjare | Snäckor iFokus

Hoppas du hittar det du söker. 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Detta är en sajt för alla som är intresserade av snäckor och sniglar. Välkommen hit! Snäcka, Snäckor, Snäckorna, Snigel, Sniglar, Sniglarna, Snäckskal, Skal, Afrikansk, Afrikanska, Jättelandsnäckor, Jättesnäckor, Landsnäckor, Anatomi, Mull, Kokosmull, Kalk, Kalcium, Landlevande, Havslevande, Achatina, Fulica, Iredalei, Marginata, Immaculata, Albopicta, Reticulata, Suturalis, Ovum, Rodatzi, Hamillei, Alba, Albino, Ägg, Bebisar, Ungar, Cepaea, Hortensis, Nemoralis, Helix, Pomatia, Lucorum, Cornu, Aspersum, Aspersa, Rumina, Decollata, Pleurodonte, Marginella, Isabella, Rostrata, Limicolaria, Flammea, Subulina, Octona, Red, Dark, Flame, Apricot, snäcka, snäckor, snäckorna, snigel, sniglar, sniglarna, snäckskal, skal, afrikansk, afrikanska, jättelandsnäckor, jättesnäckor, landsnäckor, anatomi, mull, kokosmull, kalk, kalcium, landlevande, havslevande, achatina, fulica, iredalei, marginata, immaculata, albopicta, reticulata, suturalis, ovum, rodatzi, hamillei, alba, albino, ägg. bebisar, ungar, cepaea, hortensis, nemoralis, helix, pomatia, lucorum, cornu, aspersum, aspersa, rumina, decollata, pleurodonte, marginella, isabella, rostrata, limicolaria, flammea, subulina, octona, red, dark, flame, apricot Achatina iredalei, Achatina fulica, Achatina fulica rodatzi, Achatina fulica hamillei, Achatina immaculata, Achatina marginata, Achatina marginata suturalis, Achatina marginata ovum, Achatina albopicta, Achatina reticulata, Achatina reticulata albino, Achatina achatina, Cepaea hortensis, Cepaea nemoralis, Helix pomatia, Helix Lucorum, Cornu aspersum, Helix aspersa, Rumina decollata, Pleurodonte marginella, Pleurodonte isabella, Pleurodonte rostrata, Limicolaria flammea, Subulina octona,
Ellrose
0

#1 Tack för svar, ska läsa på tipsen.
Läse lite på ena och ser att mina akvarium skulle nog funka bra.

Ska läsa på ordentligt innan jag skaffar.

jollycox
1

Jag har ett akvarium som är ca 80x40x40cm till två lissachatina fulica(12-13 cm).
Vilken snäcka som är enklast beror på vad man tycker är jobbigt :P
Endel snäckor (Lissachatina släktet) kräver inte så hög temperatur och fuktighet men lägger mååånga ägg, medan andra (archachatina släktet) kräver hög temperatur och fuktighet men lägger få och större ägg.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Ellrose
1

Efter ha kollat så går 2 av akvarierna inte använda, stora sprickor så dom står nu ute till att användas som växthus ett tag.

Så det som jag har kvar är 60x30x30 sen har jag en i plexiglas/akrylglas som är 75x35x35.

Om ni skulle valt ett av dom vilket skulle ni valt samt vilken sorts snäcka? Hade tänkt att ha en eller två, kommer leta ägg och ta bort dom. Men frågan är vilken man ska välja. Skulle vilja ha om jag tar och skaffar 2 att jag ser skillnad på dom på färgen eller så.

jollycox
1

Om du ska använda akvariumet på 60x30x30 cm så kan du ha Limicolaria agathina som är en art som inte blir så stor, typ 7 cm. De vill ha ca 25 grader och 80-85% fukt. På facebook finns en grupp som heter Snäckor Sverige och där finns några Uppfödare av den arten.
I det större skulle du nog kunna ha 2 lissachatina fulica, dom finns i 4 olika färger. Blir ca 11-13 cm. 22-24 grader och ca 70% fukt.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Niklas
0

Det låter som om en tvättstuga vore en bra plats för snäckor. Varmare än rumstemperatur och i regel hög luftfuktighet.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning