Vackra vinbergssnäckor
För några veckor sedan kom de vackra vinbergssnäckorna fram i skogen nära mig. Jag gillar de riktigt ljusa med ljust skal och ljus kropp. De finns i ena änden av skogen och på andra så finns det mörka vinbegssnäckor. De är svåra att fota för de blänker alltid tycker jag men i alla fall så kommer här några foton. Lägg gärna upp egna foton på vinbegssnäckor om ni har :)
Det här är ett gammalt foto, men det kanske går bra ändå? 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#1: klart det gör :)
Hej! Vilka söta snäckor!! Jag undrar vilken region du hittade dessa i, alltså västra Götaland, Skåne, m.m. Har letat länge efter vinbergsnäckor.
#3: Vet inte vem av oss du frågar, men jag hittade "mina" i Fredriksdalsparken i Helsingborg för en del år sedan. Såg på deras Instagram för några veckor sedan att snäckorna fortfarande finns kvar där. De skrev att det finns många snäckor och främst på stigarna runt allmogeåkern. Den hittar du i området längst ner till höger på den här kartan:
https://www.fredriksdal.se/#karta
(Tog en skärmdump också, med "Natur" ibockat, för att det ska vara lättare att hitta platsen.)
Det är dock inte tillåtet att plocka med sig någon hem. Såg i en annan tråd att du ville ha ytterligare en. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
- Redigerat 2021-07-01 15:51 av Carmarino
#3:
"Mina" vinbergssnäckor finns i skogen/skogsdungen som ligger en bit ifrån mitt hus. Jag bor i södra Skåne.