Hur stor bur?? Snäckor
Hej hur stora bur/burar har ni till era snäckor har presis köpt och jag fick med en liten bur tänkte om de ville ha större eftersom att den (tycker jag är på tok för liten) hur stora är era?
- Redigerat 2021-05-17 17:51 av Niklas
Den här fina sajten har massor av information för nybörjare. Börja här:
» Vanligt förekommande frågor om att ha snäckor | Snäckor iFokus
Sen kan du gå vidare med artiklarna på den här sidan:
» Alla artiklar om snäckor - Guide | Snäckor iFokus
Besvarar det din fråga? 🙂
Jag glömde den här artikeln. Den kanske du ska läsa allra först:
Ok tack så jätte mycket!
Hej jag har en ganska stor bur men det behövs inte. om man har 1-2 stycken räcker det med en plast låsa med hål i locken.
#4: menade plast låda
Har 3 storlek på plast låda?
Har nu en bur på 25,5 cm bred och 25,5 cm hör tycker dem är lite litet
Hur stor bur snäckor ska ha beror ju på hur stora snäckorna är och hur många dom är. När de är små kan man ha dom i en mindre bur och sen när dom växer så flyttar man dom till större.
Det finns inga regler för hur stor bur dom ska ha utan man får gå på sunt förnuft och samvete.
Jag har ett akvarium som är ca 80x40x40cm till två lissachatina fulica som är 12-13 cm stora(skalets längd) och enligt mig hade jag kunnat ha max en till.
Här finns en sida(https://www.petsnails.co.uk/snail-calc.php) där man kan räkna ut hur många snäckor man kan ha i en viss bur eller hur stor bur man behöver till ett visst antal snäckor. Jag tycker dock att det blir för lite plats i många fall. Men det kan ju vara en riktlinje att absolut inte fler än den sidan säger.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Lissachatina reticulata har jag 3 st
Skriver skallängden
Snart