hjälp, har 300 snäckor plötsligt
Hej! Jag har två st Afrikasnak jättelandsnäckor som av en chock vid 5 månaders ålder har precis fått 300 bebisar som kryllar omkring.
Min fråga är, finns det folk som köper snäckor? Ska man rikta sig mot privatpersoner eller köper andra in dem?
Vad ska jag göra???
Kan du inte ge bort?
Ringa runt till olika butiker och fråga t.ex?
/Maria
#1: Det kan jag säkert göra! Fick bara en sån chock igår när jag kom hem och det är ungar överallt hahaha! Vill se om någon har några tips :)
Jag har varit med om samma sak med vandrande pinnar.
Vi åkte runt hela Göteborg med omnejd och gav bort 20 i varje burk. Mer ville butikerna oftast inte ta emot.
/Maria
#3: åh okei :/ Känns ju makabert att frysa in dem samtidigt som det är praktiskt omöjligt att ha 300 sniglar hemma :/
#4 Går de att frysa in???
/Maria
#0: Hejsan!
Vart i detta avlånga land bor du & snäcklingarna?
Med vänliga hälsningar Josefine
Om du har läst på innan du skaffade dom så borde du veta att de lägger väldigt många ägg. Man måste leta ägg i bottensubstratet minst 1 gång i veckan och ändå vara beredd på att krossa oönskade kläckta snäcklingar.
Om du ska sälja/skänka dom är det bra om du skriver vilken art det är eftersom dom kräver olika temp och fuktighet.
Det är också viktigt att du eller den som tar över snäcklingarna sorterar bort dom som inte är bra kvalitet(runts), som har dåliga, missformade skal eller inte hänger med i växten. Ska du låta dom växa upp behöver du alltså kunna krossa runtsen.
Ska du låta dom leva är det även viktigt att föräldrarna är av bra kvalitet och det vet du inte riktigt eftersom dom inte har vuxit färdigt.
Ett alternativ är att hitta någon som ger snäcklingar som reptilfoder.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin