Snäckor iFokus

Snäckor

Etiketterallmäntvilda-snäckorboende-och-inredning
Läst 261 ggr
Snäckan
1

Vinbergssnäcka

Hej

Jag tänkte prova på detta med att ha en snäcka. Först tänkte jag prova på att plocka in ett par från trädgården för att se hur det är innan jag skaffar större varianter som inte finns i Sverige.

När dessa vinbergssnäckor lägger ägg och om jag då missar några ägg så det blir bebisar, kan jag släppa ut dem då? De vill inte gärna vara ensamma tyckte jag mig förstå när jag letade runt.

Ang Växter, jag läste att man kan använda plastväxter, är det vilka som helst då, från tex IKEA? Kan man även använda de som är mer som i textil? De går ju att tvätta de med tänker jag, men är de farliga för snäckan?

Hur hög ska bostaden vara? Jag har en lämplig glaslåda men den är 35 cm hög, är det för högt?
Jag tänker att jag då kanske kan ha mer bottenmaterial isf så ev fallhöjd inte blir så hög.

Jag tänkte ha torv, men läste att man kan ha daggmaskar som städare, då måste det väl vara jord? Vill inte gärna ha gråsuggor och liknande.

Sindri
0

Det är olagligt att ha vilda djur hemma vad jag vet, så det är ingen bra idé. De skulle troligen inte överleva så särskilt länge heller.

Snäckan
0

Det är inte olagligt att plocka in snäckor, det har jag redan kollat. Vad jag har kunnat läsa mig till så överlever de mycket bra i fångenskap.

Sindri
0

Oj, det skulle jag aldrig trott. Inte alla vilda djur som är förbjudna att ha då, det var mer än jag visste.

Snäckan
0

#3: Nej, alla ryggradslösa djur som inte är fridlysta får man ta in. 🙂