Snäckor iFokus

Snäckor

Etikett: allmänt
Läst 1499 ggr
Ellrose
0

Skaffa snäcka, boende och miljö

Hej, jag är rätt ny i snäckvärlden men har förälskat mig i dom små. Jag skulle så gärna vilja skaffa en snäcka som helst trivs ensam pågrund av att jag inte vill ha ägg. Men den stora frågan är vilken ska man skaffa, finns det någon som är lättare för nybörjare och så. Jag har läst på Terrariedjur lite och där har dom info om 3 arter står nedan ⬇️ Vanlig afrikanska jättesnäcka Afrikanska jättesnäcka Achatina reticulata Min fundering är någon av dom lättare, samt hur ska man tänka angående akvarium /terrarium /plastlåda? Jag är Uppfödare till hamster så jag använder mig av samlalådor till dom och det finns förra på lager. Finnas 45 liter 65 lite och 130 lite (130liter är dock det hål i och först och främst till mina hamstrar) Akvarium har en hittats ett som är på 50-60 liter minns inte helt nu. Hur gör jag man för att få en luftfuktighet och tempen dom dom vill ha och miljön hur ska man tänka.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

MoaL
1

Det finns ingen enskild art som kallas "Afrikansk jättesnäcka". Alla arter inom Lissachatina, Achatina och Archachatina kallas i folkmun för Afrikansk jätte[land]snäcka.

Den vanligaste brukar dock vara Lissachatina (tidigare/även Achatina) fulica.

Att hålla bara en ensam garanterar tyvärr inte att du slipper ägg, då det har hänt ett flertal gånger att ensamma snäckor har självbefruktat sig. :)

Många av oss håller dem i plastlådor/backar. När de är små håller man dem i små lådor för att de inte ska slösa en massa energi på att leta efter mat och liknande, sen ökar man storleken allteftersom de växer. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

fluffis
0

Vad kul att du är intresserad av snäckor! 🙂

Har du sett artikellistan?

https://snackor.ifokus.se/articles/4efad095d4ebea3b83002293-alla-artiklar-guide?stickies-1