Annons:
Etiketthälsa-skötsel
Läst 1092 ggr
amenpalina
9/10/19, 8:30 AM

Dvala trädgårdssnäcka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har en trädgårdssnäcka som råkade följa med oss in när den var extremt liten, bara några mm stor. Den har nu bott hos oss i cirka 2 månader och verkar trivas jättebra! Har vuxit massor. Stämmer det att dom måste dvala under vintern? Hur går jag tillväga och när? Har satt snäckans låda i stallet nu som är oisolerat, min tanke är att snäckan själv kan gräva ned sig när det börjar bli gradvist kallare? Alla tips kring dvala uppskattas! När/hur ska den sedan väckas från dvalan?

Annons:
Sindri
9/10/19, 9:28 AM
#1

Tror inte den överlever i en låda. Lägg ut den i trädgården igen så den kan leva sitt naturliga liv.

Linnéa00
9/12/19, 11:00 AM
#2

Hej amenpalina!

Det finns en artikel om just dvala som MoaL har skrivigt. Hon är kunnig när det kommer till sådanna frågor. 

Själv kommer jag ställa mina i garaget där det blir kallt och fylla på med jord.

https://snackor.ifokus.se/articles/5089f4dcd4ebea2dd9000ec7-vinterdvala?5089e97888f472312100062b-1

MoaL
10/10/19, 3:24 AM
#3

Hej!
Precis som du tänker själv så kommer snäckan att gräva ned sig när den känner att det är dags. Se till att den har gott om näringsrik föda och kalk, och snäckan kommer att sköta sig själv. Hur pass kallt blir det i stallet under vintern?

Läs gärna artikeln Linnéa00 länkade till, där har jag skrivit om hur man dvalar och väcker dem. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: