Annons:
Etikettallmänt
Läst 1529 ggr
Linnéa00
2019-07-06 17:40

Frågor om Vinbergssnäcka (Helix pomatia)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har precis skaffat 4 Vinbergssnäckor och har lite frågor angående deras hem och Avel bland annat, då två av dem fann jag strax efter dem parat sig. Snäckorna jag hämtat har jag funnit på tomten. Terrariet är 50x24 cm. 

Hur mycket jord rekommenderas att man har i deras akvarium/terrarium?
Jag har runt 7 centimeter där det är som mest. 

Hur länge är en Helix pomatia dräktig?  Föder hon levande eller lägger hon ägg? hur länge tar det innan dem kläcks från läggning, på ett ungefär?

Dem har äggskal och cuttlefish bone tillgängligt hela tiden, men jag upptäckte idag att en av snäckorna "äter" på sitt eget skal. Äter den eller tvättar den sig själv?

Annons:
Uppkatten
2019-07-06 17:59
#1

Men varför ö h t ta in den här typen av djur? De har det ju allra bäst ute.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

jollycox
2019-07-06 18:24
#2

Bottenmaterialet ska vara så djupt att snäckorna kan gräva ner sig helt. 7 cm är nog lagom för vinbergssnäckor.
Dem lägger ägg. Läs artikeln Avel. Där står det "Snäckor är dräktiga olika länge. Ibland väljer de att bära äggen så länge att de kläcks bara en dag eller två efter att de har lagts. Andra gånger lägger de äggen betydligt tidigare, och då kan det dröja ett par veckor innan de små bebisarna har utvecklats klart."
Så det kan ta upp till ett par veckor innan dom kläcks.
Ibland ser det ut som att mina snäckor också äter på sitt skal men jag tror inte att dom gör det om dom har tillgång till kalk.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

MoaL
2019-07-06 19:06
#3

Hej!
Fint terrarium! 7cm låter lagom om det hade varit på det grundaste stället, så det bästa är att tillsätta mer substrat så det är samma djup överallt. De kommer att gräva ned sig för att lägga ägg under jorden, och då är det bra om de har hela terrariet att välja på. :) Äggen borde kläckas inom några veckor efter läggning. 

Jättebra att de alltid har tillgång till kalk. Plocka gärna också vilda Växter ute att ge som föda, till exempel maskrosblad, groblad och diverse annat som de äter i det vilda. Eftersom du har dem vilt ute i trädgården kan du kanske se vad de brukar äta på naturligt. :) 

Det låter bara som att hon putsar sig. De skadar inte sig själva.

Planerar du att behålla vinbergssnäckorna över vintern?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Linnéa00
2019-07-06 22:54
#4

Jag tänkte faktisk det, om allt går bra dvs. 
Jag har läst att dem gräver ner sig och sover under vintern. Jag gissar på att man ska ställa dem någon stans svalt. Själv har jag tre alternativ om dem ska ställas svalt.

1. Garaget som ej har värme och blir kall under vintern. Parerar där dagligt med tänd taklampa.
2. Förrådet under garaget, kallt och ingen är där dagligt så det är alltid mörkt.
3. Ett träförråd ute, ingen isolering, vet ej om det är risk för frost, Kan bli svår att ta sig till om det blir mycket snö.

När man övervintrar dem, ska man fylla på med jord så dem kan gräva ner sig ordentligt? Ska man "vattna" dem och ge dem mat?

Uppkatten
2019-07-07 09:33
#5

Är det ens tillåtet att ta in vilda djur på det här sättet och beröva dem möjligheten till ett naturligt liv ute? Alla frågor du har är ju om sådant som djuren kan fixa själva om de får vara ifred i sin naturliga miljö, där de hör hemma.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MoaL
2019-08-03 22:13
#6

#5 När det gäller ryggradslösa djur som inte är fridlysta på något sätt så ja, det får man.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
MoaL
2019-08-03 22:19
#7

#4 Hur går det med snäckorna? :) 

Hur svalt blir det i garaget eller förrådet under garaget? Det låter som bra alternativ om det blir kallt nog. Jag hade mina pomatior i kylskåpet när jag dvalade dem, och där är det kring 4-5 grader. 

Ge näringsrik - och kalciumrik - mat så att de kan lagra tillräckligt mycket för att skapa ett ordentligt kalklock när de går i dvala. Djupt bottensubstrat att gräva ned sig i, jag tror jag hade kring 20 centimeter. Själv höll jag mina i en plastback. Ställ dem där det blir gradvis svalare så de kan börja förbereda sig. Jag ställde ut mina på balkongen så naturen fick sköta temperaturen, och när de väl grävt ned sig ställde jag in backen i kylen. 

När de väl har gått i dvala behöver du inte göra något förrän det är dags att väcka dem. Se bara till att det är ett heltäckande lock så allt inte torkar ut.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Uppkatten
2019-08-03 22:59
#8

#6 Ledsamt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tessabw
2019-08-30 12:39
#9

#8 Men att ha katter och begränsa deras yta är helt ok? :)

Uppkatten
2019-08-30 17:49
#10

#9 Så länge som vi har det gigantiska djurskyddsproblem som är i dag med 100 000 - 150 000 hemlösa katter, så har vi nog inget annat val än att ha katter även på begränsade ytor (förutsatt att katterna får en god miljöberikning och en kattkunnig matte/husse). De hemlösa katterna svälter ihjäl, fryser ihjäl, dör av sjukdomar, skador och parasiter, de får därtill mängder av ungar, som får ungar, som får ungar, som får ungar…. Och omkring 75% av alla dessa utefödda kattungar dör innan de blivit 6 månader, och då talar vi vanligtvis inte om någon snabb och smärtfri död.

Därtill har vi människor ställt till det för både djur, barn och befolkningen i övrigt då vi minskat mängden grönytor/lekytor i samhällen/städer så att barn idag inte kan leka säkert ute, många katter kan inte vistas ute i hyfsat trafiksäkra miljöer o s v. Och det här är också något som vi människor har skapat. Katten har ju dessvärre inget som helst trafikvett. Medelåldern bland utelevande katter är låg.

Katten är ju f ö, ö h t inte ett djur som är "gjort" för att leva i vår miljö/vårt klimat, utan den är ett litet värmeälskande ökendjur från början.

Vad jag vet så har vi inte samma djurskyddsproblem vad gäller Vinbergssnäckor?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Linnéa00
2019-09-07 12:14
#11

Hej Moa, tack för dina svar och fina kommentarer!  😃

Jag undrar dur det ser ut för små snäckor som i dagsläget är strax över en månad nu.  Det är samma prosess som för de vuxna då?
Just nu har jag 2 parksnäckor och några helix pomatia (ungar).  Jag funderade på att släppa ut de vuxna igen innan det börjar bli kallt, ev behålla en. 

En sista sak… eller två. 

Det är inga problem med att ha en vuxen och ett antal ungar i samma terarium eller kan dem riskera att dem skadar varran?

Som du skrev i slutet på din senaste kommentar, ska det vara lufttätt lock för vintern?

MoaL
2019-10-10 03:41
#12

#11 Nej, det är inga problem att ha en vuxen och några ungar tillsammans, men de små KAN raspa på de vuxnas skal så se till att de har gott om kalk att äta ifrån.
Jag hade lufttätt lock till mina. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
2019-10-10 04:08
#13

Jag vill också påminna om att det här är en grupp för snäckor, framförallt som husdjur, och ingen som ogillar det är tvingade att vara här. Naturen lider ingen brist på snäckor, de dör också ofta långt i förtid av skador, rovdjur och väder. Helix pomatia är heller inte en svensk art, utan introducerades som källa till mat någon gång på medeltiden, och större delen av Sverige är svårt för dem att trivas eller överleva i. Tas de hand om korrekt så trivs de alldeles utmärkt i fångenskap. 

Inget mer tjafs och dömande kommentarer nu, det hör inte hit.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Upp till toppen
Annons: