Annons:
Etikettatt-äga-snäckor-sniglar
Läst 850 ggr
Galenidjur
2019-05-04 17:30

Vill skaffa snäckor!

Jag har velat skaffa snäckor i flera år och har börjat göra lite efterforskningar. Har kollat runt här på sajten och genom att googla, men känner att jag ändå har jättemånga frågor haha. 

Jag tänker mig 2-3 stycken a.reticulata eller a.immaculata.  Har läst artiklarna här på sajten om de olika arterna och har kommit fram till att dessa arter inte verkar skilja sig så mycket från varandra? Eller finns det några stora skillnader som man bör tänka på? :) 

Här är några andra frågor jag har som jag inte hittat svar på: 

 - vilka mått man bör ha på ett Boende till om vi säger tre snäckor av antingen immaculata eller reticulata? 
-  Hur funkar matning? Ska de ha konstant tillgång till mat? (typ som kanin?).
- Vad matar man med? Har läst att man ska ge mycket bladgrönt samt typ morot. Finns det annat man kan ge?  och finns det grönsaker som är helt olämpliga att ge? (kan man ge frukt? typ äpple? banan? ) 
-  Hur ofta bör man göra rent "boendet" ?  Och hur gör man? "ministädar" man (dvs plockar bort smuts och så allt eftersom) eller ska man göra som med typ en hamsterbur att man då och då tar ut allt, tvättar , och sen lägger in nytt? 
- Har läst att man ska ge dem kalk , t.ex, i form av sepiaskal. Är det något de ska ha konstant tillgång till eller ger man det då och då?

(kanske är jättedumma frågor, men jag kan verkligen ingenting haha)

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
[IdaSoren]
2019-05-04 17:55
#1

Jag är själv rätt ny på snäckor men har läst på mycket för att lära mig. Om du har facebook kan jag rekommendera gruppen "Giant african land snails" som har över 8000 medlemmar, har lärt mig mycket av den.

Jag har 3 stycken unga reticulata i en plastback på ca 60 liter, tänker att dom kan växa i den rätt länge. Storleken man brukar säga som minimum är 3x snäckans längd åt alla håll men det verkar finnas en del studier som har dokumenterat tecken på fysiologisk stress hos snäckor som bor allt för trångt, så personligen skulle jag hellre ha lite för stort än för litet, det är bara viktigt att se till att de har mat på flera olika ställen i buren så de inte behöver slösa så mycket energi på att gå runt och leta efter mat.

De flesta verkar föredra fri tillgång till mat. Snäckor är nattaktiva och äter mest på natten, så det viktigaste är att man erbjuder mat nattetid. Det finns flertalet listor att hitta (även på denna sida tror jag?) över mat de kan äta, men en stor mängd grönsaker, frukt och kryddväxter går bra att ge. De mår även bra av protein då och då, kan ges i form av exempelvis kött, hundmat, fiskmat etc. men man bör läsa på lite om ingredienserna och att inte ge för mycket protein. Finns absolut saker som är giftiga för snäckor också såklart, så bäst är att dubbelkolla innan man ger nya saker.

Snäckor är beroende av bakteriefloran som finns i miljön de lever i, därför rekommenderas det inte att byta ut hela underlaget (någonsin), däremot kan man byta ut delar av det om det börjar bli för äckligt. Personligen städar jag ur bajs och oäten mat varje dag, sedan vänder jag runt underlaget någon gång i veckan för att lufta det, det är all städning jag gör.

De måste alltid ha fri tillgång till kalk, sepiaskal är väldigt bra. Jag har 3 stycken inne i min bur just nu, en del är brutna i mindre bitar och utspridda på olika ställen så att de aldrig behöver gå långt om de behöver få i sig kalk.

Galenidjur
2019-05-04 18:17
#2

#1 tack!

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

jollycox
2019-05-05 16:25
#3

#1 har svarat bra.
Läs artiklarna här på snäckor iFokus.
Här har du sen sida där du kan räkna ut hur stor "bur" du behöver eller hur många snäckor du kan rymma i en viss "bur".
Angående protein är det populärt att ge en gröt på havregryn och fiskflingfoder. Mixa eller krossa havregryn, blanda med fiskflingfoder och vatten och låt svälla 10 minuter.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Galenidjur
2019-05-07 13:38
#4

#3 tack för tipsen!

när man gör gröten, ska man ha hälften havregryn och hälften fiskmat då?

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

jollycox
2019-05-08 16:04
#5

Det finns nog lika många recept på gröt som snäck-ägare. Endel har i annat också som mixade ärtor eller sötpotatis. Mixade solrosfrön och pumpafrön. Nån slags reptilmat har endel i.
Jag skulle säga kanske 1/3 eller 1/4 fiskfoder i förhållande till havregryn.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Upp till toppen
Annons: