Annons:
Etikettvilda-snäckor
Läst 708 ggr
MuffinsYang
9/26/18, 3:54 PM

Art, boende, mat?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog in saker från balkongen inför stormen i fredags. En snigel kom med och jag lät den vara inne så den inte skulle blåsa bort. La olika plastburkar (de med hål i, från plantor) runt så den inte skulle gömma sig i lägenheten. Glömde tyvärr den fram tills igår (tisdag), men la ner den på jorden, hällde vatten på den/jorden och la dit något blad och någon tomat jag hittade, och den levde. Funderar nu på om jag kan ha den som husdjur och efter att ha läst här verkar vilda snäckor gå bra att ha. Undrar om något vet vilken sort detta är, om jag bara kan ha en eller om jag ska försöka hitta någon kompis ute? Och vad för Boende som passar, mat osv. Idag plockade jag lite löv och maskrosblad påväg från jobbet som jag tänkte lägga i jordlådan jag har den i just nu. Har en "plastkruka" med hål i botten över för att den inte ska ta sig ner på golvet. Har en stor bred glasvas som jag skulle göra till jarrarium, det har inte blivit något än så skulle kunna använda den. Eller lådan med jord som jag har den i just nu. Odlade ärter och rädisor i den i somras (fast det blev inte mycket av dem..). Bor i Halland om det hjälper. Tack för svar!

Annons:
jollycox
9/26/18, 4:59 PM
#1

Arten du har heter cepaea hortensis.
Tips att läsa artiklarna här på forumet.
Snäckor vill oftast vara två eller fler.
Min erfarenhet är att svenska snäckor oftast vill ha lite svalare än rumstemperatur. Mina två fläcklundsnäckor bor i garaget där det är ca 12 grader. Svenska arter ska även dvala ett par månader på vintern. Snäckor vill ha fuktigt, man sprayar med vattensprayflaska. Jag har mina i en transparent plastlåda som jag gjort små hål i.  För mycket hål gör att fukten försvinner fortare.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

MuffinsYang
9/26/18, 8:57 PM
#2

#1 tack! Hen har lite kompisar nu, och en plastlåda. Ganska liten, så kanske får fixa något bättre sedan ifall jag fastnar för detta haha :)

Upp till toppen
Annons: