Annons:
Etikettatt-äga-snäckor-sniglar
Läst 1341 ggr
Tony80
8/24/18, 10:58 PM

Värmeplatta till Afrikanska jätte sniglar...

Hej har två st Afrikanska jättesniglar Boende i ett fd akvarium på ca 54 L.

Men nu kommer vintern å för att säkerställa värmen i akvariet behöver jag köpa en värme matta, men vilken effekt bör den vara på?  Bör vara så den ger lite värme men inte kokar sniglarna. Det finns från 7 w , 10 w , 12 w 16 w, 24 v och uppåt… 

Rekommendationer Tack.

M V H Tony

Annons:
MoaL
9/2/18, 12:30 AM
#1

Tyvärr är jag jättedålig på hur varma värmemattorna blir i förhållande till sina wattantal, då jag har väldigt varmt i deras rum istället. :/ Vad är måtten på akvariet? Jag skulle nog inte gå över 30W i alla fall. Har två 60W till eremiterna och de blir riktigt varma.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

fluffis
9/2/18, 2:25 PM
#2

Det är kanske lättare att gå efter storlek på värmemattan istället? Om du ska ha den på akvariets ena sida (värmematta undertill brukar ge torrt bottensubstrat alldeles för snabbt) så blir det nog inte för varmt. Blir det det så kan man sätta distanser, typ några bitar tjockt dubbelhäftande tejp, så att mattan kommer ifrån glaset lite. Man får prova sig fram :)

jollycox
9/2/18, 6:54 PM
#3

Säkrast tror jag är att köpa en termostat, då kan man ställa in vilken temperatur man vill ha och så sköter termostaten så att det inte blir för varmt eller för kallt. Endel värmemattor kan gå sönder och skena iväg så att den blir jättevarm men med termostat så förhindrar man det.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Lady2016
9/16/18, 7:22 PM
#4

Jag har 2 baljor med landisar L. Retuculatia. En 55 liters, en 60 liters

Än har jag inte börjat med värmeplatta till dem

Hur gör jag bäst? De står bredvid varandra på en bänk

Upp till toppen
Annons: