Annons:
Etikettarter-underarter-färgvarianter
Läst 841 ggr
Chinesecrestedlover
2017-08-31 00:54

Levandefödande snäckor - vilka arter finns?

Hej!

Fick hem lite snäckor igen i lördags. Denna gång blev det inga jättar utan fem små Pleurodonte isabella (bebisar så riktigt små sötnosar). 

När jag nu har snäckor hemma igen så började jag fundera lite på att kanske skaffa mig en lite större art också, saknar mina L. reticulata. Dock har jag inte längre möjlighet att använda mig av det stora akvariet som jag hade de i (ca 100 liter och 80 cm långt) så därför har jag börjat titta på "jättar" som är lite mindre, hehe. Har en del akvarier som står tomma och bara väntar på att fyllas 😉dock inte lika stora, därav funderingar kring något mindre arter. 

Jag hade ju de större snäckorna väldigt mycket för att kunna ge  deras bebisar som mat till sköldpaddan (förutom såklart för att snäckorna är söta och så)…därför undrar jag vad det finns för arter som "föder levande ungar", tänkte att det kanske vore det ultimata, slippa vänta på ägg som ska kläckas osv. Nu har jag även (sedan i lördags) en ny glupsk familjemedlem hemma som säkert skulle uppskatta lite snäckor till middag; nämligen en vuxen "Pacman"/horngroda. 

Vilka arter "föder levande"? Storlek som vuxen? Hur snabbt växer de? Hur många ungar/kull? Andra krav än reticulata? 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Upp till toppen
Annons: