Annons:
Etiketthälsa-skötsel
Läst 860 ggr
Manda&sotis
2017-07-09 21:24

ägg som fastnat?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej! Jag har 2st Achatina achatina som jag tog over i vintras, som är ca 10 och 11 cm långa. För några dagar sen hittade jag jag ett ensamt ägg uppe på marker i deras akvarium och blev glad över att dom äntligen blivit könsmogna, men efter ca 3 dagar så har det fortfarande inte kommit några fler ägg och den större av dom har som en vit klump(ser ut som ett lite tillklämt ägg) som sticker ut ur könsöpningen som inte kommer ut ordentligt och det verkar inte ha blivit någåt bättre än på 3 dagar. Dom grävde båda ner sig ett tag igår, men det värkar inte ha blivit några fler ägg när jag försökt titta, och nu hittar jag inte det första ägget heller. Är det någon som varit med om detta förrut och finns det någåt som jag kan göra för att hjälpa? /Mvh en orolig nybörjare

Annons:
Gaara
2017-07-26 20:03
#1

Hej. Det ensamma ägget är troligtvis ett så kallat "testägg" det är ett ägg som inte kommer att bli något. Den vita klumpen är inget ägg. Det är något som visar att de är könsmogna och den kan svälla när de är brunstiga t.ex och vara lite mindre annars. :)

De gräver gärna ner äggen dock så gräv runt lite och se om du hittar några högar. Tror dock som sagt att det bara är ett obefruktat ägg som blivit nu. Men nu kan du börja kolla regelbundet efter ägg i alla fall. :)

Upp till toppen
Annons: