Annons:
Etikettboende-och-inredning
Läst 1016 ggr
jollycox
2017-01-16 20:26

Vilken bostad har du?

Vad har du som bostad åt dina snäckor? Akvarium/terrarium/petbox/plastlåda… Skriv också gärna vad du tycker är bra och dåligt med den bostaden.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
Gaara
2017-01-20 18:35
#1

Har bara i plastlåda nu. Hade även i akvarium förut men de trivdes inte så bra där i och det var svårt att hålla fukten. Samt om man ska åka bort och vara borta ett tag utan snäckvakt så är plastlåda att föredra då de är lättare att bära med sig. X) Det enda negativa med plastlåda är att det är svårt att hitta såna som är lika klara som glas. De flesta är ju lite dimmiga i materialet så att säga.

TheLittleOne
2017-01-21 05:19
#2

Jag har en plastlåda! Den har väldigt klart plast så den är väldigt bra!

~ Fakta, funderingar & förståelse ~

Chinesecrestedlover
2017-03-05 21:22
#3

Jag har inte några snäckor längre, men provade lite allt möjligt. De vuxna bodde i ett akvarium mestadels. De bodde i en plastlåda (SmartStore) med ventilationshål i locket i samband med att jag flyttade. Bebisarna bodde i ett akvarium efter flytten men i ett terrarium innan. Ett tag hade jag även bebisar i en petbox. I samband med flytten t.ex. 

Fördelar med akvarium: Snyggt, ser sina djur och kan inreda snyggt. 

Nackdelar med akvarium: Kan vara lite besvärligt att hålla fukten, måste sprayas ganska ofta. Tungt om man vill flytta på sin "bur".  

Detta beror naturligtvis på hur man gör sitt lock/hur tätt det sluter an mot akvariets kant o.s.v.  Det var enkelt att hålla fukten i mitt "bebisakvarium" (täckglas med en liten remsa tejp i mitten med lufthål), kunde till och med bli lite väl blött ibland. Det var lite svårare i de stora snäckornas akvarium, men så länge man sprayade ofta så gick det bra (hade glaslock på en del och plastlock med lufthål på övrig del, liten glipa mellan lock och akvariekanten dock, så lite väl bra ventilation kanske). 

Fördelar med plastlåda: Lättare med fukten (dock kunde det lätt bli lite för blött). Lättare om man vill kunna flytta runt sin "bur".  

Nackdelar med plastlåda: Ful (enligt mig), svårt att se djur och Inredning (inte helt genomskinlig). Kunde lätt bli mögel p.g.a. att det blev för fuktigt, trots många hål i locket. 

Fördelar med terrarium: Ventilationen inbyggd redan, behöver ej bygga/fixa med det själv. Snyggt och kan se sina djur och Inredning

Nackdelar med terrarium: Ventilationen är inte anpassad för så fuktighetsälskande djur så torkar snabbt. Måste sprayas mycket ofta för att hålla fukten på bra nivå. Helt enkelt alldeles för välventilerat för snäckor. 

Fördelar med petbox: Enkelt att tejpa för så mycket ventilation som man känner behövs för att snäckorna ska ha en bra fuktighetsnivå. Lock finns redan klart. Enkel att flytta runt.

Nackdelar med petbox: Om man inte tejpar för alls/för lite, så är det alldeles för välventilerat och det torkar snabbt. Inte så snygg (enligt mig då). Inte så stora = fungerar inte för en grupp med vuxna jättesnäckor. 

Jag tycker helt klart bäst om akvarium. Snygga och går att fixa ventilationen så att fukten hålls på en god nivå. Kan fås i alla storlekar så att det fungerar för stora snäckor också.

Gaara
2017-03-15 18:14
#4

Jag har aldrig fått mögel i mina plastlådor och har haft snäckor i plastlåda i 3 år. :)

Upp till toppen
Annons: