Annons:
Etikettsjukdomar-skador
Läst 3141 ggr
wildchild001
6/9/16, 6:38 PM

Hjälp! Snigel med krossat skal!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Igår råkade min hund trampa på en snigel ute i trädgården som fick halva sitt skal krossat. Jag la den under några löv och imorse när jag tittade till den tittade den ut och kröp en bit för att sedan krypa tillbaka in i skalet. Nu har den dock legat på samma plats hela dagen och den vägrar komma ur skalet. Kan man göra något för att hjälpa den? Kan den reproducera nytt skal själv?

The animals of the world exist for their own reasons. They were not made for humans anymore than black people were made for white, or women created for men

Annons:
Grodan
6/9/16, 6:52 PM
#1

❤️oxå nyfiken


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Blue_Lugia]
6/11/16, 5:12 AM
#2

Snäckor har skal, sniglar har det inte.

wildchild001
6/11/16, 5:43 PM
#3

#2 åh nej, hela mitt liv har varit en lögn.. 😕

Frågan kvarstår dock, vad är bästa sätt att hjälpa denna snäcka?

The animals of the world exist for their own reasons. They were not made for humans anymore than black people were made for white, or women created for men

Grodan
6/12/16, 12:36 AM
#4

#3 lol… mitt också… eller spelar roll…

snigelns hus är trasigt, hur laga?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[iSnail]
6/15/16, 2:53 PM
#5

Hört att det EVENTUELLT går att laga med ägg skal, typ sätta fast det över sprickan..dock ser detta fall ut att vara mer än en spricka :(
Lägg in sepiaskal eller något som annat tillförser den med kalk!
Sen vet jag inte allt detta faktiskt hjälper, försöka samt hoppas går ju! ^^ Lycka till!

Ps. det är en snäcka och inte en snigel, man kallar inte ett lejon en tiger till exempel! Just FYI

Emmie117
6/16/16, 11:18 AM
#6

precis som #5 säger. Ta in snäckan och ge den kalk, se till så den alltid har tillgång till det. För att tillföra kalken kan du bl.a ge den krossade äggskal eller sepiaskal (går att köpa i djuraffärer vid fågelavdelningen), båda funkar toppen :)

Jag råkade också trampa på en snäcka, detta var dock en vinbergssnäcka, men jag tog in den i n burk, gav den mat, fukt och massa kalk och den mår idag bra igen. Snäckor kan återhämta sig!

lycka till! :)

Emmisen

Annons:
wildchild001
6/19/16, 8:54 PM
#7

Tack allihopa, sist jag skulle titta till den var den dock borta. Som sagt har den sett ut att må bra och varit ute och "krupit" de gångerna jag sett den, så förhoppningsvis har den bara flyttat sig till ett annat ställe. Men tack för alla tips, nu vet jag vad jag ska göra om jag hittar en annan skadad snäcka :)

The animals of the world exist for their own reasons. They were not made for humans anymore than black people were made for white, or women created for men

Upp till toppen
Annons: