Annons:
Etikettallmänt
Läst 1126 ggr
Cattii
2016-02-13 11:39

Skicka snäckägg

Hejsan! Jag har kommit över lite snäckägg som en bekant ska skicka till mig. Nu till mina frågor. .. Hur skickar jag äggen på bästa sätt? Det är rätt många och de ligger nu i en liten plastburk kanske 20 x 12 x 3 cm m lite bottensubstrat. Äggen är nu ca 1 v och min bekant ska bara hämta dem o vill sedan skicka iväg dem m en gång. Jag förstår att förutsättningarna inte är de bästa just nu m det kalka vädret, men annars blir de snäck mat så det är ju ändå värt ett försök ☺ Så hur ska de packas på bästa sätt? Visst borde det gå att skicka så min bekant lämna paketet på ett inlämningsställe och jag får hämöta ut det på ett uthämningsställe istället för att jag får det i brevlådan? För även om jag skulle stå o vakta brevlådan så ligger ju ofta posten i uppsamlingslådor under dagen 😕 Är det bra m heatpack? Eller ökar det bara risken för att det blir för varmt o torkar ut substratet och ev att äggen kläcks? Hur ska min bekant förvara äggen t hon ska skicka dem? Räcker fuktigt o rumstemp eller måste de stå varmare? Många frågor.. 😉 Men vill göra detta på bästa sätt under de förutsättningar som finns.

Annons:
Gaara
2016-02-15 14:39
#1

Vad jag vet så är det inte jättebra att skicka runt ägg och att ens lyfta runt äggen. Heatpack ska du undvika då du lär grilla äggen med dem. Stoppa dem i en burk med substrat och fuktig mossa så de inte kan slås runt en massa. Men skicka inte när det är så kallt ute. Hur varmt de ska ha det och fuktigt beror på vilken art äggen kommer ifrån. De ska ha samma som själva snäckorna.

Upp till toppen
Annons: