Annons:
Etikettsjukdomar-skador
Läst 906 ggr
Death_biscuit
12/21/15, 1:57 PM

posthorn

hej

en av mina posthorn har fått en väldigt ojämn yta på sitt skal samt att det har börjat blir gråt/vitt, är det kalt brist, ph ligger på runt 7-7,5. 

behöver hjälp då detta är mina första snäckor som jag har på flera år och som väckt mitt intresse för just snäckor i akvariet. :)

Annons:
Death_biscuit
12/22/15, 9:58 AM
#1

är det verkligen ingen inne här som kan hjälpa mig??!! :O

Gaara
12/22/15, 6:05 PM
#2

Jag tror tyvärr att de flesta av oss här inne pysslar med landsnäckor… :/

Death_biscuit
12/22/15, 8:16 PM
#3

utifrån hur skalen ser ut skulle du ändå tro att det kan vara kalkbrist?:O

Gaara
12/23/15, 2:05 PM
#4

Är det över hela skalet eller bara i toppen? Är det bara i toppen så är det nog att skalet slitits med tiden. Är det över hela och de inte ska se ut så när de blir äldre så är det antagligen någon form av brist i alla fall. Kan du ladda upp en bild här så man får se hur det ser ut? :)

Lojs
12/23/15, 5:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Låter absolut som kalkbrist. Så här kan kalkbrist se ut på posthorn.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Death_biscuit
12/23/15, 7:28 PM
#6

#5 precis så ser några ut. 

hört att man kan ge dem morot samt att man kan tillför krossat äggskal i karet?=) 

eller har du andra tipps?

Annons:
Lojs
12/23/15, 8:04 PM
#7

Granngården har stora säckar med krossade snäckskal som är kanon. Alldeles för mycket för en akvarist, men aningen har man för 20 år framöver, delar med sig till andra med akvarier eller ger bort överskottet till nån med höns. ;) Det har i alla fall räddat mina snäckors skal, de på bilden såg ut sådär när jag köpte dem.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Death_biscuit
12/23/15, 10:40 PM
#8

#7 du har möjligen inte så man kan köpa lite av dig? ^^

Lojs
12/23/15, 10:47 PM
#9

Haha, jodå, jag kan skicka mot porto. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Death_biscuit
12/23/15, 10:54 PM
#10

åh jätte snällt! :)  

skickar pm till dig :)

Upp till toppen
Annons: