Annons:
Etikettallmänt
Läst 823 ggr
[iSnail]
2015-12-14 15:43

Vilken snigel?

Tänkte skaffa snäckor och gör då ett eget inlägg för att vara säker på att jag får med allt jag undrar över!

Vilken art är enklast för nybörjare?

Vilken art lägger minst ägg (då det känns hemskt att behöva ta ihjäl oönskade       bebisar/ägg T_T)?

Vad krävs det att man inför skaffar (tänker mer på fukthållare etc)?

Vad finns det för "do's and don'ts" när det kommer till omhändertagning?

Hur får man tag på snäckor som ska omplaceras? :0

Tack i förskott!

Annons:
Liis0225
2015-12-24 14:01
#1

Inte riktigt säker på vilken art som är "lättast" men jag började med en a.achantia och det gick hur bra som helst, bra att tänka på är såklart att man har ett terrarium eller liknande som kan hålla fuktigheten. Om man bor i hyreslägenhet så kan de också bli rätt kallt, då är det bra o ha något för att hålla värmen i buren (värmefilt eller värmematta fungerar parfekt). Inte säker på vad jag ska säga för do's och dont's, antar att de viktigaste är att aldrig ge dem något som innehåller salt och att aldrig ge dem pasta 😂 Hoppas de hjälpte litegrann iaf

[iSnail]
2015-12-24 17:26
#2

Det gjorde det! Tack 🙂
Har du några snäckor i nuläget, isf vilka och har du snäcklingar? 😃

Liis0225
2015-12-25 10:42
#3

Just nu har jag a.achantina,vinbergssnäckor, men har även haft a.fulica :) dem är dock sålda :/ antar att det är jätte snäckorna du är mest intresserade av då de är sötast o mysigast, men mina är tyvärr inte könsmogna förren i sommar :/

[iSnail]
2015-12-25 14:52
#4

Aha :/ mja det är bara achatina arten jag är ute efter..hmm…du vet inte nån som har fått snäcklingar då?

Upp till toppen
Annons: