Annons:
Etiketthälsa-skötsel
Läst 1374 ggr
suzyblom
8/7/15, 7:07 AM

Vad hände?

Hej.. I morse hittade jag båda mina A. fulicor inkrupna i skalet med en hinna framför. De vägre knappt någonting så jag började ana det värsta men provade att skölja dem med lite ljummet vatten och då poppade dem tillslut ut igen! PUH! De hade bara gått i ide som jag kunde väcka dem ur.

Jag har haft dem i 2 veckor och de har varit ganska kvällsaktiva och ätit bra så jag funderar på om jag fått fel information om arten från förra ägaren så de har fått fel förhållanden eller om hydametern är knäpp och visar fel fuktighet. Jag tror mest på alternativ två!

Vad tror ni?

Annons:
jeonas
8/8/15, 10:35 AM
#1

Vad taskigt att väcka dem när de vilade…

fluffis
8/8/15, 11:18 AM
#2

Det är väldigt vanligt att vanliga ("billiga") hygrometrar (luftfuktighetsmätare) visar fel tyvärr. Vill man ha en som mäter noggrant så får man antingen ta sig upp några prisklasser eller använda en som man kalibrerar själv, t.ex denna: http://www.hogbergaab.se/?page=product&ProductID=117

Enligt min egen erfarenhet så fungerar även digitala från Woods. Jag är nöjd med den jag har eftersom den visar värden som verkar logiska.

Gaara
8/10/15, 11:20 AM
#3

#1 inte det minsta taskigt då det tyder på att de gått i dvala vilket denna sortens snäcka kan dö av. Det är skillnad på att vila/sova och på att kapsla in sig/gå i dvala. :)

suzyblom
8/21/15, 2:46 PM
#4

Den verkar funka bättre nu dock! Har satt den lite bättre så vet inte om det var det som felade. De äter och glider runt som bara den (skiter överallt gör dem med för den delen) och går numera efter hur jag tycker det känns i akvariet men sprayar ett par gånger varje kväll iaf mest för att hålla mullen lite återfuktad! :)

Reptilian Feline
8/25/15, 3:04 PM
#5

Mossa håller fukten bättre än mull, men det är bra att du duschar dem varje kväll. Det hjälper jättemycket när det gäller att hålla dem aktiva.

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

Upp till toppen
Annons: