Annons:
Etikettmat-vatten
Läst 1938 ggr
Chinesecrestedlover
2015-08-03 16:08

Kalcium fråga

Hej!

Det finns en butik (av tre zoobutiker i den omedelbara närheten, inom kommunen) som säljer Sepiaskal och de är rätt dyra dessutom men ändå jag har ju i alla fall fått tag i dom…. men nu är jag på gång att flytta och är lite orolig att jag inte ska hitta några sepiaskal… verkar inte lika vanligt som "förr" (alla butiker inklusive vanliga livsmedelsbutiker hade det förr). Har ju en del😉 snäckor och dessutom en sköldis som mumsar sepia… så går åt en del. 

Läste i artikeln om mat om pulveriserat ostron eller nåt sånt… märke på dessa exempelvis, alltså gissar att det inte bara står pulver av ostron på utan det kanske heter något… eller? Ursäkta mitt konstiga babblande… undrar bara vad jag eventuellt kan få tag på alternativ, om det skulle vara slut på sepiaskal eller svårt att hitta… vill ju inte stå utan kalk plötsligt😮 Andra alternativ på kalk till snäckor då alltså… sköldisen vet jag vad den kan få för alternativ. 

Förövrigt om ni har tips på en nätbutik/fysisk butik (då runt Örebro) med billiga sepiaskal  (eller som säljer sepiaskal överhuvudtaget egentligen, men gärna billiga såklart och allra helst om det går att köpa typ i storpack). 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
fluffis
2015-08-03 19:54
Anette M
2015-09-11 07:57
#2

Ebay? der har jeg kjøpt :-)

Sara1992
2015-11-03 14:21
#3

Finns flera billiga ställen på nätet :)

[iSnail]
2016-02-26 13:17
#4

Hört att snäckor "äter" kalken från ett sepiaskal genom foten. Har sätt att mina snäckor inte sitter på sepiaskalen allt för ofta, nästan inget alls, och undrar då om man kan mata dom via munnen (krossa skalet till mjöl och blanda ut i en god mixad grönsaksblandning) eller om det kalkupptaget måste ske via foten för att funka som det ska? :O

[Blue_Lugia]
2016-03-07 20:50
#5

Dom äter väl via munnen?

Gaara
2016-03-07 21:08
#6

#5 De äter via munnen ja, men de absorberar även kalk genom foten när de sitter på kalket. :)

Annons:
[Blue_Lugia]
2016-03-07 21:21
#7

#6 Det var något nytt! Får skära större bitar så dom får plats mer då! :)

Gaara
2016-03-08 20:11
#8

#7 gör så. :)

Mischa
2016-03-14 00:16
#9

Borde det inte fungera med foderkalk i substratet, alltså vanligt kalciumkarbonat från kalksten?

≧◔◡◔≦

Upp till toppen
Annons: