Annons:
Etikettvilda-snäckor
Läst 1224 ggr
Mysan_
2015-07-29 13:54

Var finns H. Pomatia?

Hej! För någon dag sedan hittade jag en H. Pomatia (Vinbergssnäcka) som nu bor hos mig. Jag har haft C. Hortensis, C. Nemoralis och bärnstenssnäckor tidigare, men jag tyckte det var väldigt kul med större snäckor, så jag skulle gärna vilja ha 1-2 till, och skulle tycka det var kul om det blev ägg. Så min fråga är alltså var man kan hitta Vinbergssnäckor? När jag hittade min var den på vägen i ett bostadsområde, men jag hade aldrig sett en sådan tidigare vad jag vet. Var bör jag leta om jag vill ha fler? Tack på förhand!

Annons:
VildaVittra
2015-07-29 14:00
#1

Man öppnar ytterdörren och plockar dom på farstubron. Har några tusen exemplar på tomten. 🤪

Gå ut i skymningen när det regnar/är fuktigt, då är de verkligen överallt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mysan_
2015-07-29 14:28
#2

#1 Lyckost dig som har såna på gården, själv tror jag faktiskt inte jag har det. Får ge mig ut och leta någon regnig dag då. :)

jeonas
2015-07-29 23:39
#3

Var man bor du. Eftersom de är inplanterade finns de bara på vissa platser. Typiska miljöer är slottsparker och gamla kulturmiljöer.  I Artportalen finns fynd av vinbergssnäcka registrerade. Här är en klickbar karta:

https://artportalen.se/search/map/taxon/106716

Upp till toppen
Annons: