Annons:
Etiketthälsa-skötsel
Läst 1372 ggr
[Blue_Lugia]
6/29/15, 11:26 PM

Ena snäckan nergrävd?

Mina snäckor har varit framme bägge två varje kväll sen jag fick dom, men nu har den ena legat i bottensubstratet sen i lördagskväll. Jag är som sagt ny inom detta och önskar slippa bli idiotförklarad, alla är vi okunniga i början. Bör jag avvakta någon dag til, eller se efter så den inte är sjuk, eller rent av ligger död någonstans? Eftersom vissa här på sajten gett fiskmat blandat med vatten, så testade jag härom dagen. Den ena åt och sen dess har den inte synts till… Tempratur ca 24 grader och alltid väldigt fuktigt.

Annons:
Reptilian Feline
6/30/15, 3:44 PM
#1

Ibland gräver snäckor ner sig, speciellt om de är mätta eller växer eller väntar på att lägga ägg (sistnämnda är nog inte aktuellt för dina… har för mig de var rätt så små).

Det du kan göra är att plocka upp den och kolla om den har dragit in sig långt i skalet eller inte. Vissa snäckor gör det när de vilar, men ibland kan det bero på att de inte mår bra pga t.ex. stress. Du kan bada den försiktigt och se om den kommer ut ur skalet. Om den gör det så kan du erbjuda den lite mat och se om den äter. Om den inte vill, så lägg den på lite kalk så den kan absorbera en del den vägen.

Håller tummarna för din snäcka!

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

[Blue_Lugia]
6/30/15, 11:13 PM
#2

Båda är ramme som vanligt nu så jag oroade mig kanske i onödan. :)

Reptilian Feline
7/1/15, 4:05 PM
#3

När snäckor är nya så är de extra känsliga för stress. Nu vet du lite mer utifall att 🙂

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

Upp till toppen
Annons: