Annons:
Etikettsjukdomar-skador
Läst 1661 ggr
myrelina
2015-06-15 09:49

A. fulica mantelkollaps

Hej! Min fulica har nu mot sommaren ätit mindre och mindre (har prövat massa olika grönsaker men inget har lockat) och precis nu släppte han från taket, vilket resulterade i en mantelkollaps. Vad kan man göra? Finns det något man ska göra eller är hoppet ute? Han 'kröp' in igen i skalet, känns inte alls bra det här. 😕

Annons:
Reptilian Feline
2015-06-15 12:34
#1

Hej Myrelina!

Det finns de som provat att låta snäckan vara i en låda som är så liten att den inte kan röra sig så mycket, samt sprejat den mer och oftare. mat och kalk serverades nära. Om det funkade vet jag tyvärr inte. Alla poster jag hittat säger att om snäckan är helt ute ur skalet så kommer den att dö rätt så snart.

Det är upp till dig… vill du försöka rädda den, eller låta den somna in? Bara du kan bestämma det. 😕

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

myrelina
2015-06-15 19:46
#2

#1 Tack för svar! ❤️ Han var inte helt ute ur skalet. Direkt efter det hände lade jag honom i en plastbox, har fuktat mycket och nyss åt han upp en av gurkbitarna jag lade ner. Jag hoppas verkligen det kommer ordna sig. Uppdaterar här. 

Om det skulle gå sämre, vilket är det snällaste sättet att avliva på?

Reptilian Feline
2015-06-17 14:28
#3

Se till att han har mycket kalk också.

Frysen är snällast.

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

myrelina
2015-06-17 14:49
#4

Allt har hittills gått bra! Han äter bra, vill åka runt mycket (jag stoppar honom) och verkar omtumlad men frisk. Kroppen är i princip helt fäst i skalet igen. :)

Reptilian Feline
2015-06-18 13:03
#5

Håller tummarna!

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

Casper
2015-08-25 22:09
#6

Hur gick det, såhär två månader senare? 🤔

Jag hade också en snäcka som släppte en stor del av sitt skal (sista stora virveln) efter att jag råkat tappa plastlådan som de bodde i, i golvet när jag skulle städa till dem. 😢 Trodde att det var helkört men flyttade över den skadade snäckan i en liten låda med mat och kalk och han återskapade sitt skal på en vecka-14 dar ca. Han har mått bra sen dess.

Annons:
myrelina
2015-08-25 23:50
#7

#6 Han återhämtade sig först men åt allt mindre och dog för ungefär två veckor sedan. 😕 Min lilla Sidley. Väldigt tråkigt men förståeligt, det är ju inte en liten skada att tappa sitt skal.

Reptilian Feline
2015-08-27 13:35
#8

#7 Vad tråkigt! Kram!

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

Upp till toppen
Annons: