Annons:
Etikettmat-vatten
Läst 3024 ggr
sniglarärbäst
2015-06-09 17:49

kalksten

hej

jag har tidigare haft kalkpulver-sten- saker till mina snäckor. men de innehöll bläckfiskarmar tror jag, så jag undrar var man kan få tag på kalkstenar eller andra kalk saker till snäckor🙂

Annons:
cajsa fluff muff
2015-06-09 17:58
#1

vanliga zoo affärer brukar ha kalksten. Det finns ofta på avdelningen för reptiler eller fåglar. (jag hittade kalksten på fågelavdelningen)

MoaL
2015-06-09 20:13
#2

Bläckfiskarmar? Det tror jag inte. 🙂 Sepiaskal är däremot ett inre skal från en bläckfisk, och väldigt bra att ge sina snäckor. Det är poröst och lätt för snäckorna att raspa på och ta upp, så det tycker jag att du ska fortsätta ge. 👍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

sniglarärbäst
2015-06-09 22:16
#3

ja! det var sepiaskal jag menade! men skadas bläckfiskarna när man tar det där sepiaskalet?????? i sådana fall vill jag hällre ge dom vanliga kalk stenar🙂

MoaL
2015-06-09 22:32
#4

Sepiaskalen flyter iland när bläckfisken har dött och "förmultnat"/lösts upp/blivit uppätna av mindre djur. Jag kan säkert också tänka mig att skalet tas rätt på av de människor som fiskar bläckfisk för att äta den. Bläckfisk är stapelföda för vissa människor, där det finns gott om dem. Att då ta rätt på exempelvis skalet, eftersom det kan användas till annat, är ju bara bra. 

Jag har svårt att tro att bläckfiskarna fiskas enbart för sina skal. De fiskas för att folk vill äta dem, precis som man fiskar efter fisk.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Reptilian Feline
2015-06-10 16:05
#5

Ibland kan det vara svårt att få tag på sepiaskal (vissa har t.o.m. tillsatser till fåglar, och de vill jag inte ge snäckorna).

Vi använder foderkrita för hästar när vi inte serverar sepiaskal. Foderkritan är ett pulver, och om man ger det som pulver till snäckorna så blir de tillslut täckta av ett tunt lager kalk så de inte ser så fina ut. Vi kom på att man kan hälla vatten på foderkritan och låta den torka, så blir det som en kalksten till snäckorna. Gamla sepiaskal funkar utmärkt som "tallrik".

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

fluffis
2015-06-10 16:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Förutom sepiaskal kan man använda kalkblock. På bilden är en förpackning som jag har köpt på en dansk mässa men jag tror det går att beställa på foderdyr.com. Från Tyskland kan man beställa från http://www.snail-express.de/index_5.htm . Jag har även hört någon prata om att det finns kalk lämpligt till snäckor hos Granngården.

Annons:
sniglarärbäst
2015-06-11 11:26
#7

#6 tack!🙂

sniglar
2015-06-11 22:15
#8

Jag ska absolut köpa det tror jag i alla fall

Reptilian Feline
2015-06-12 10:36
#9

Vi köpte vår foderkrita för hästar på CityGross.

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

sniglar
2015-06-15 08:53
#10

Vet du alltså #6 vad det innehåller alltså kalk pulvret

fluffis
2015-06-15 16:07
#11

#10

Det är mer som ett block än ett pulver. Det sitter alltså ihop så att man får bryta av bitar. Det är rätt bra för jag lägger ner hela bitar i snäckornas Boende. Dock går det sönder litegrann när det ligger i asken så därför ligger det en del pulver i kanterna 🙂

Jag vet inte exakt vad det innehåller utan i detta fall litar jag på att säljarna kan sin sak 🙂

sniglar
2015-06-16 21:07
#12

Okej tack

sniglarärbäst
2015-06-20 20:32
#13

tack! jag ska se om jag kan köpa ett kalkblock till dem!😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: