Annons:
Etikettarter-underarter-färgvarianter
Läst 3343 ggr
cajsa fluff muff
6/4/15, 3:25 PM

vilken är din favorit?

vilken är din favorit snäcka? varför? har du den och om du inte har den så varför inte?

  • Redigerat 5/17/21, 6:12 PM av Niklas
Annons:
Tanjis
6/4/15, 6:29 PM
#1

Lissachatina alissa, gillar färgerna :) är lite utmanade att ta hand om, roligt att greja, häftigt att dom föder levande ungar. Har för tillfället en då kompisen dött(någon som vet nån som har alissa till salu? Förlåt om jag kapar tråden en gnutta

cajsa fluff muff
6/4/15, 6:34 PM
#2

#1 dom är väll gula?

Tanjis
6/4/15, 6:39 PM
#3

Ja i stort sätt helt, men dom har en kolaförgad rand på kroppen ;) bryter av lite

Reptilian Feline
6/8/15, 11:51 AM
#4

Det är svårt att säga vilken som är favoriten… Jag har haft mina två fulicor rätt länge nu och även om den äldsta har ett fult skal, så gör det inget. Jag har två alissor som växer, och visst är de fina och det ska bli kul med levandefödare :)

Mina tinor är också trevliga, om än lite tillbakadragna. Det ser lustigt ut när de drar in antennerna när luftdraget stör dem… annars är de inte direkt blyga. Kroppens textur är jättefin med det kraftiga V:et på svansen.

Absoluta favoriten just nu är nog ändå mitt Tropidophora cuvieriana från Madagaskar. Både hannen och honan mår bra. :)

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

cajsa fluff muff
6/10/15, 6:54 PM
#5

#4 alla som du har nämnt är super vackra och helt fantastiska! bra val!

Reptilian Feline
6/12/15, 10:44 AM
#6

#5 Tack Cajsa!

Det finns ju en del helt fantastiska snäckor som jag bara sett på bild, men som jag hoppas kunna hitta på någon mässa eller så.

Sen har jag ju några favoriter bland mina vinbergssnäckor på tomten. Det är alltid lika kul när någon av "jättarna" kommer fram, speciellt på våren och jag ser att de klarat vintern bra. I år hoppas jag också kunna plantera in några fler pantersniglar. De ska tydligen gilla äggen från de spanska skogssniglarna (invandrarna, mördarsniglarna).

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

Annons:
cajsa fluff muff
6/12/15, 7:37 PM
#7

#6 wow! det låter ju väldigt bra att någon vill äta dom!

Reptilian Feline
6/15/15, 12:23 PM
#8

#7 Verkligen! Vi behöver så många naturliga sätt att begränsa dem på som möjligt. De är i första hand gjorda för att klara Spaniens varmare klimat… jag tror det är därför deras slem är så fruktansvärt segt.

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

sniglarärbäst
6/20/15, 8:17 PM
#9

min favvo snäcka är helix pomatia!

Achatina
7/2/15, 9:14 AM
#10

Megalobulimus oblongus … Ser så söta ut men verkar svåra att hålla som husdjur i och med att de är nattaktiva och ska ha jättehög luftuktighet och allt vad det innebär. Gillar Helix pomatia vilket nog mest beror på nostalgi men tycker även de är så himla fina speciellt i kroppen. Gillar pantersniglarna också främst för att de ser häftiga ut, blir så sjukt stora och för att deras parning är så unik (hade chansen att se det förrförra sommaren).

Anette M
9/19/15, 9:04 AM
#11

Achatina Puylaerti albino og Lissachatina reticulata albino

Lady2016
6/13/19, 7:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Reticulata Albinos har jag, 6 st nu.
Skulle vilja ha Ovum, någon gång

Undrar hur stor balja de kräver som vuxna?

Upp till toppen
Annons: