Annons:
Etikettarter-underarter-färgvarianter
Läst 1329 ggr
Missbabatnaa
2015-06-03 08:15

Olika sniglar i samma terrarium?

Hej! Jag har två st A. achatina och funderar på  att skaffa två till, av annan art, och undrar om det går bra att ha dom i samma terrarium om man inte ska avla på dom. Jag kommer självklart inte låta dom dela om dom har olika krav på miljö, luftfuktighet och temperatur.

Annons:
sniglar
2015-06-03 10:34
#1

Vad är det för art du tänker köpa

Missbabatnaa
2015-06-03 13:20
#2

jag hade tänkt mig Archachatina suturalis silver och kanske A. reticulata albino :) Jag hade naturligtvis inte tänkt avla på dom eller ha dom i samma terrarium om dom inte har samma temperatur och fuktighetskrav :)

Reptilian Feline
2015-06-03 14:47
#3

Tumregeln är att var art och/eller variant går för sig själv. Undantag är om man vill korsa t.ex. olika underarter med varandra eller ha in albino bland vanliga.

Så länge de inte är könsmogna kan det kanske gå för sällskaps skull, men det är definitivt bättre att skaffa två av samma sort och ha dem separat. Snäckor försöker para sig med varandra oavsett sort, efter vad jag hört, och i vissa fall kan det leda till att ena sorten dör.

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

Gaara
2015-06-05 16:09
#4

A. achatina och Lissachatina reticulata har rätt stora skillnader på krav på luftfuktighet och värme. Så definitivt inte att rekommendera.

Upp till toppen
Annons: