Annons:
Etikettköpes-säljes-omplaceras-transport
Läst 5043 ggr
cajsa fluff muff
5/22/15, 4:40 PM

Hur gör ni när ni skickar på posten?!

Hej! jag ska skicka 2 helix pomatia på posten men jag har aldrig gjort det förut!✉️ Kan ni snälla säga hur ni gör? Det skulle hjälpa supermycket! Tack ❤️

  • Redigerat 5/17/21, 6:09 PM av Niklas
Annons:
Snuttefia
5/22/15, 5:06 PM
#1

Gör det inte alls!

M.V.H Snuttefia

cajsa fluff muff
5/22/15, 5:09 PM
#2

#1 många gör det, det värkar gå bra för dom. Varför ska man inte göra det?

ChristineL
5/22/15, 5:09 PM
#3

Man får inte skicka djur med posten!

cajsa fluff muff
5/22/15, 5:10 PM
#4

många har gjort det och förlåt jag viste inte det!

Whippet
5/22/15, 5:10 PM
#5

Snäckor får man skicka på posten i tex en låda med mycket jord och mossa.

I'm out Vilar huvudet i handen

cajsa fluff muff
5/22/15, 5:11 PM
#6

#5 ok tack!

Annons:
Whippet
5/22/15, 5:12 PM
#7

#6 Men har aldrig skickat själv så någon som gjort det får skriva.

I'm out Vilar huvudet i handen

Snuttefia
5/22/15, 5:13 PM
#9

Det är olagligt att skicka levande elller döda djur med post. Man kan få skicka döda djur med vissa avtal om det är ju som måste undersökas typ skadedjur. Och det som #5 yttrat är alltså helt fel. Jag tycker att du skulle kollat upp först om du får skicka snäckorna på posten och inte ta för givet att du får göra hur du vill med de stackars djuren!!

M.V.H Snuttefia

Whippet
5/22/15, 5:15 PM
#10

#8 Om man skickar till någon utanför EU ja!

I'm out Vilar huvudet i handen

[En snigel från Skogen]
5/22/15, 5:20 PM
#11

#9 såklart jag inte gör hur jag vill med dom! Om jag hade gjort det så hade jag bara skickat dom!

Whippet
5/22/15, 5:23 PM
#12

Här är en bra tråd du kan läsa TS https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=129516

I'm out Vilar huvudet i handen

Snuttefia
5/22/15, 5:24 PM
#13

#11 Bra det! Jag fattar inte att man ens kan tänka tanken att skicka djur med posten.

M.V.H Snuttefia

Annons:
ChristineL
5/22/15, 5:27 PM
#14

#10 - Jag jobbar som postombud och det gäller även inrikes, man får däremot skicka med schenker eller dhl.

[En snigel från Skogen]
5/22/15, 5:29 PM
#15

nu blir jag förvirrad, vissa säger att det är ok, vissa säger att det inte är det….

ChristineL
5/22/15, 5:31 PM
#16

#15 - Det du bör göra är ju att ringa postens kundtjänst själv och fråga. Random folk på forum är inte alltid pålitliga ;)

Snuttefia
5/22/15, 5:32 PM
#17

#15 Det är inte okej det är olagligt och omoraliskt!

M.V.H Snuttefia

cajsa fluff muff
5/22/15, 5:32 PM
#18

#16 jag håller med! 🤦‍♂️

cajsa fluff muff
5/22/15, 5:33 PM
#19

#16 ok tack jag ska göra det!

Whippet
5/22/15, 5:43 PM
#20

Kan någon då säga varför så många skickar snäckor? 🤦‍♂️🤔

I'm out Vilar huvudet i handen

Annons:
cajsa fluff muff
5/22/15, 5:47 PM
#21

#20 ja jag tänkte också på det…… Dom säger ju det helt öppet också på inlägg och sånt, jag det känns som om vi kommer få svar på varför snart!

Snuttefia
5/22/15, 5:48 PM
#22

#20 För att de är själviska idioter.. Så enkelt är det.

M.V.H Snuttefia

[En snigel från Skogen]
5/22/15, 5:56 PM
#23

#22 de jag har pratat med är seriösa Uppfödare och är absolut inga själviska idioter. Det är möjligt att de började när det var lagligt och sedan så sa ingen att de hade blivit olagligt. De behöver inte vara själviska eller idioter för att göra fel

[En snigel från Skogen]
5/22/15, 5:57 PM
#24

min åsikt i alla fall

VildaVittra
5/22/15, 5:58 PM
#25

Har påpekat det förr för folk här och ställde frågan direkt till posten:

_"****@spray.se" Skrev:
Fråga: Hej! Jag undrar om man får skicka levande snäckor som privatperson till en annan privatperson med er?
_

_"kundservice.privat@posten.se" Skrev: 
Hej, tack för er e-post.
Tyvärr får man inte skicka någon form av levande djur med oss.
Med vänlig hälsning
Sofie
kundservice.se@postnord.com

_

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Whippet
5/22/15, 5:58 PM
#26

#23 #24 En väldigt bra sådan också. 

#22 Vårda språket!

I'm out Vilar huvudet i handen

Snuttefia
5/22/15, 5:59 PM
#27

#23 Bryr mig inte om lagen eller rätt och fel jo på en sak: Det är fel att skicka levande djur på posten! Man är självisk, elak och rent av en idiot om man behandlar levande varelser på så vis. Om man kan på ett säkert och bra vis kan transportera de själv är det okej… Men alltså det är lägre än botten att posta djur!

M.V.H Snuttefia

Annons:
cajsa fluff muff
5/22/15, 6:00 PM
#28

#25 ok tack

ChristineL
5/22/15, 6:01 PM
#29

#17 - Kan du visa på att det är olagligt?

Fruktansvärt att skicka levande djur ja det håller jag med om, men jag hittar inte att det är olagligt.

LillyAmanda
5/22/15, 7:55 PM
#30

Vi fick våra snäckor skickade (dock vet jag inte med vilken transport) i en cykelreparationsask med fuktig bomull. Gick huur bra som helst. 

Jo, man kan skicka utan att snäckan mår dåligt av det. Självklart får man märka upp att det är djur i och att det hanteras varsamt.

**//Amanda

[En snigel från Skogen]
5/23/15, 10:22 AM
#31

#30 hur var de "packade"

Hells Angel
5/26/15, 9:32 AM
#32

Jag får både Physor och Posthorns snäckor med posten och det har aldrig hänt att dem har kommit fram med en skada på skalen! Dem äter, snäcklar sig och så bara några minuter efter att dem har kommit fram! 🙂

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

ChristineL
5/26/15, 9:53 AM
#33

#32 - Det är fortfarande inte tillåtet att skicka med posten.

Hells Angel
5/26/15, 10:34 AM
#34

Jo, ni har sagt det några gånger.Jag siktade på att man kanske inte är en självisk och idiotisk person om man skickar, då dem inte kommer till skada. 🙂

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Annons:
sniglar
5/26/15, 11:52 AM
#35

Men dom kan vara rädda skulle jag vara. Det är bra vad jag tror

VildaVittra
5/26/15, 1:44 PM
#36

#34 Men paket kan komma bort eller till skada. Är det inte själviskt att riskera djurs liv för att det är praktiskt?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Hells Angel
5/26/15, 2:23 PM
#37

#36 Jag har inte tänkt på det. Första gången gick det bra och ingen skada skedd så jag har inte tänkt på det! 🙂

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Whippet
5/26/15, 3:21 PM
#38

#37 Många snäckor/djur dör under transportering med posten…

I'm out Vilar huvudet i handen

Hells Angel
5/26/15, 3:51 PM
#39

Det har iaf inte hänt mig men i fortsättningen kommer jag nog hämta snäckor istället. MEN jag tycker fortfarande inte att dem som skickar är själviska idioter!

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

fluffis
5/26/15, 3:53 PM
#40

#38

Gör de? Det har jag aldrig hört. Vad har du för källa till det? Tvärtom så kan jag inte komma på att jag har hört talas om någon snäcka som farit illa under transport. Med tanke på vilka otroliga mängder som skickas runt om i Europa så är jag förvånad över att jag inte hör talas om olyckor.

cajsa fluff muff

Med tanke på att det står på din profil att du är född 2009, och även om det inte stämmer så misstänker jag att du är ganska ung, och jag tycker att du ska avvakta/låta bli att skicka snäckor i vilket fall som helst. Det krävs en hel del av den som skickar. Om du verkligen vill göra det ändå så är jag säker på att du kan hitta tips i någon äldre tråd i forumet.

Det känns inte lönt att fortsätta kämpa i den här tråden som tyvärr har blivit infekterad av alltför hårda ord, enligt mig. Man kan alltid ha åsikter men man får tänka på hur man uttrycker sig så att man undviker att såra andra.

cajsa fluff muff
5/26/15, 4:12 PM
#41

#38 oj jag såg inte att jag hade råkat skrivit in 2009, men tack för att du påpekade det! Jag ska fixa det! Jag läser så mycket som jag hittar om att skicka snäckor och jag har hittat en hel del! Jag ger nog upp på att någon ska säga hur de ska skickas i den här tråden.

Annons:
Whippet
5/26/15, 4:18 PM
#42

#40 De kanske inte dör, men många djur som blir skadade och far illa.

I'm out Vilar huvudet i handen

fluffis
5/26/15, 4:18 PM
#43

#41

Aha, okej. Det är sånt som händer.

fluffis
5/26/15, 4:26 PM
#44

#42

Verkligen? Har du någon källa på det då? Jag börjar känna mig lite tjatig nu och jag är ledsen för det, men jag har själv inte hört talas om detta och vill gärna veta mer i så fall. Visst finns det alltid risker, det finns det med allt, men att många skulle skadas har jag väldigt svårt att tro, med bakgrund till det som jag hört och läst hittills. Nu pratar jag mer specifikt om snäckor eftersom det är det som som frågan handlar om, och du pratar om djur i allmänhet. Det är kanske där skillnaden ligger? Mellan snäckor och andra djur.

cajsa fluff muff
5/26/15, 4:32 PM
#45

#44 jag vet att snäckor har skadats LITE. Jag läste för några dagar sedan att någon hade fått snäckor på posten och sa: Det är en liten skada på skalet men det är absolut inget alvarligt och fixas lätt med lite kalk!

Whippet
5/26/15, 4:33 PM
#46

#44 Så är det säkert, men har hört det genom andra människor jag pratat med, det kanske inte är sant, har hört några kompisar som har fått snäckor skickade, att dom varit lite skadade på skalet. De kanske vart dåligt inpackade. 🤔

I'm out Vilar huvudet i handen

fluffis
5/26/15, 4:46 PM
#47

#45
#46

Att snäckor har skador på skalen skulle jag säga är vanligt. Och vem vet om de här skadorna verkligen har uppstått i samband med transporten?

Skador vid transport kan säkert inträffa men själv tror jag att det är extremt ovanligt. Sen gäller det att verkligen ha koll om man nu trots allt ska ge sig in i det här med att skicka.

cajsa fluff muff
5/26/15, 4:47 PM
#48

#47 ja du har nog helt rätt!

Annons:
Whippet
5/26/15, 4:48 PM
#49

#47 👍

I'm out Vilar huvudet i handen

VildaVittra
5/27/15, 10:23 PM
#50

Det här är varför man inte ska skicka levande varelser med posten. En uppsättning välpaketerade avelsägg är totalt mos. 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

LillyAmanda
5/28/15, 4:20 AM
#51

Fast jag tror att snäckans skal är starkare än ett äggskal, har jag fel??

**//Amanda

VildaVittra
5/28/15, 4:44 AM
#52

#51 De är ungefär jämstarka.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

fluffis
5/28/15, 11:17 AM
#53

#50

Nä vad tråkigt!  Beklagar. Man önskar att man kunde gardera sig mot olyckor men tyvärr finns inga garantier. Vad var det för avelsägg?

Reptilian Feline
5/28/15, 11:23 AM
#54

Det finns massor av transportföretag, vissa tar på sig att förmedla även levande djur, andra (som PostNord) gör det inte. Om man beställer från t.ex. Tyskland så skickas de. Alla djur som transporteras ska ju givetvis transporteras på ett säkert sätt, om det sedan är med någon som åker buss eller tåg, eller om det är med t.ex. UPS. Jag skulle vilja påstå att det är säkrare att transportera snäckor än t.ex. hundar, eftersom snäckan kan krypa in i sitt skal, vilket den gör när den sover väl nedpackad.

Om det är inom Sverige så kan ni ju titta på vad det kostar med ett taxibud eller liknande… annars så kanske man kan fixa skickebud via facebook… "efterlyses - någon som ska åka från A-stad till B-by".

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

VildaVittra
5/28/15, 2:42 PM
#55

#53 Nakenhalsar och maran. Nu får det bli plan B istället, han ska kläcka ägg åt mig och sedan leverera dom till mig. 
Men jag är riktigt sur på posten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
cajsa fluff muff
5/28/15, 4:37 PM
#56

#55 jag kan förstå att du är sur över det!

#54 Riktigt smart det där med Facebook!

Upp till toppen
Annons: