Annons:
Etiketthälsa-skötsel
Läst 1975 ggr
cajsa fluff muff
2015-05-14 17:10

Är alla växter ok?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina sniglar (helix pomatia) äter bara vanliga Växter som finns i Sveriges natur. Jag undrar bara… finns det några växter/blommor som finns i trädgård/skog här i Sverige som de inte kan äta? De är från Sverige och är vanligast kallade vinbärssnäckor. Om ni vet om det finns några Växter som är ganska vanliga i vår natur som är farlig för snäckor så kan ni snälla skriva nedan växten heter så jag inte råkar ge dom den! (jag ger dom bara Växter som jag vet att de tål såklart.)

  • Redigerat 2021-05-17 18:12 av Niklas
Annons:
Smilla W
2015-05-15 13:41
#1

Hej, vinbergssnäckor är namnet, inte vinbärssnäckor. Sedan är det snäckor, inte sniglar då sniglar saknar skal :) Då det är en nativ art bör de undvika att äta sådant som är giftigt på eget bevåg. Det mesta går dock att äta men kirskål pch maskrosor är em höjdare! Du kan även med fördel ge dem frukt och grönt.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Reptilian Feline
2015-05-15 14:36
#2

De flesta snäckor kan lukta sig till vad som är OK att äta… tror jag. Under tidiga våren hittade vi lite nyuppvuxen maskros, men ingen av snäckorna ville ha bladen. Nu när det är mer naturligt att maskrosorna växer, så går bladen åt utan problem. Vi tror att snäckorna luktade sig till att bladen inte innehöll någon näring eftersom det inte varit tillräckligt med sol. En teori, men hur ska vi annars förklara deras beteende?

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

[En snigel från Skogen]
2015-05-15 16:56
#3

#1 oj jag märkte inte att jag hade stavat fel, men tack för att du sa till 🙂. Jag vet att de heter snäckor men jag har fått en ovana att säga snigel ingen eftersom min bror alltid klagar på att jag säger snäcka.

[En snigel från Skogen]
2015-05-15 16:58
#4

#1 oj jag märkte att jag glömde logga ut från detta kontot… det är min kompis till mig som äger detta konto och hon loggade in på min dator igår och glömde logga ut… jaja sånt händer

Upp till toppen
Annons: