Annons:
Etiketthälsa-skötsel
Läst 2754 ggr
Tallullah
2015-05-10 14:24

Lissachatina reticulata

Hej ! Nu har jag haft mina fyra snäckor i några dagar och det är lite jag funderar på. Snäckorna är endast två tre cm och jag har ingen aning på hur lång tid d tar innan dom är stora. Nån som vet? Två utav snäckorna är mer aktiva enn dom andra, som gräver ned sig hela tiden. Jag har jord och mossa i botten och ger dom lite av värje att äta. Igår fick dom kokta grönsaker som jag mosade och d tyckte dom om. Jag ger dom lite fisk Foder, maskros blad ,gurka och sötpotatis. Äftersom dom är så små är d vel ännu viktigare m rätt temperatur och fuktighet för dom, än för vuxna snäckor? Är d nån som vet hur gamla dom kan bli?

Annons:
Reptilian Feline
2015-05-11 08:43
#1

Temperatur och fuktighet är alltid lika viktigt oavsett ålder. Hur gamla de blir vet jag inte… än… våra är inte så gamla, men stoooora!

Glöm inte att se till att de hela tiden har tillgång till kalk, antingen som sepia skal eller kalkpulver… sånt för hästar funkar bra.

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

Tallullah
2015-05-11 09:25
#2

Tack. .Ja dom har sepia skal. Roligt när dom blir stora 😊Nu bor dom i en liten plastbox, men får ju byta till större då. Växer dom fort?

Reptilian Feline
2015-05-11 16:23
#3

Jag köpte de som var ca. 4 cm i början av november 2014, och den största har nu ett skal på strax under 16 cm i mitten av maj 2015, så ja… när de kommer över en viss storlek så bara växer de jättesnabbt.

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

Tallullah
2015-05-11 17:45
#4

Oj! Då växer dom fort! Vad har du som bottensubstrat? Jag har varit i skogen nu och plockat mossa som jag har klippt i små biter. Tror du d är okej att ha i botten? Jag har jord där nu, men tycker d blir så lortigt.

Reptilian Feline
2015-05-12 10:25
#5

Vi köper mossa i djuraffär, ExoTerra har mossa i block.

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

Upp till toppen
Annons: