Annons:
Etikettatt-äga-snäckor-sniglar
Läst 1268 ggr
Tallullah
5/7/15, 11:08 AM

Fått snäckor

Nu har jag fått mina fyra Lissachatina reticulata. Jag behöver lite råd om skötsel från er som kan snäckor. Dom är endast ca två cm. Hur lång tid tar d innan dom kommer ha full storlek? Växer dom snabbt? Hur värmt ska dom ha d? Dom bor i en plastlåda och har ca 25 grader i den. Har lite vitmossa och jord. Är snäckorna natt aktiva? Jag blir jätteglad och tacksam för all info ni ger 😄

Annons:
Reptilian Feline
5/7/15, 11:15 AM
#1

De bör ha en del av lådan på en värmematta eller kabel som ger 28 grader, mät tempen och använd trälist för att höja lådan tills tempen är rätt.

De kan växa rätt så fort när de väl kommer igång. Se till att de har tillgång till rikligt med kalk.

Snäckorna är mer aktiva på natten, så mata dem på kvällen. Glöm inte att spreja dem med lite vatten. Om du vill pyssla med dem på dagen, så spreja dem och plocka fram dem, de brukar inte bli sura för det.

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

Tallullah
5/7/15, 11:30 AM
#2

Ok. Tack☺Då får jag köpa en värmmatta. Men lådan är av plast. Funkar d ändå?

fluffis
5/7/15, 12:15 PM
#3

Grattis till snäckorna! 🙂

Har du läst skötselrådet som finns på denna sajt?
http://snackor.ifokus.se/articles/5263e5138e0e744404000946-achatina-reticulata?discussions-2

Tallullah
5/7/15, 1:32 PM
#4

Tack för svar 😊nu har jag lest artikkelen. Blir spännande att se om dom trivs. Jag har gett dom maskros blad och morot. Kan dock inte se om dom har ätit nåt. Jag ska köpa sötpotatis idag. Och har fått veta att dom ska ha lite kattfoder med? Är d torr el våtfoder? Vad annars kan jag ge dom? Fiskfoder?

Reptilian Feline
5/7/15, 3:17 PM
#5

Min sköldpadda vill inte äta sköldpaddspellets, så mina snäckor får dela på maten istället. Glöm inte att blöta torr mat först.

De tycker också ibland om gammarus (torkade räkor). Du kan köpa en liten burk och prova.

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

Tallullah
5/7/15, 4:33 PM
#6

Ok. Då ska jag prova det 😊Jag har en akvarie lampa som jag har lagt på locket. D verkar fungera så att d blir värmare. Ca 28 grader nu. Vit mossa, är d d samma som vi i Norge kallar ren mosse?

Annons:
Reptilian Feline
5/8/15, 10:58 AM
#7

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

Tallullah
5/8/15, 3:47 PM
#8

#7 Tack ☺

Upp till toppen
Annons: