Annons:
Etikettvilda-snäckor
Läst 4299 ggr
emelie_k
2015-05-05 11:04

Odla Vinbärssnäckor

Hej! Är det någon som vet något om att odla Vinbärssnäckor med syfte att sälja som mat? Det är ju en delikatess, sägs det, men finns det någon marknad för dessa? Kan/får man skicka dom med posten? Finns det någon som säljer till butik/restaurang? Just nu har jag samlat 20 st som jag har i en hage, med hönsnät, ute. Som jag förstått det så tar det ca 3 år för en snäcka att bli fullvuxen och säljbar men efter dessa 3 år så borde det ju bara rulla på. Hoppas på svar från någon snigelnörd :-D

Annons:
VildaVittra
2015-05-05 11:16
#1

Ja, det finns en marknad. Vet åtminstone en som har det som levebröd på Åland. Själv har jag flera tusen vinbergssnäckor på tomten, så skulle inte behöva odla.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tjeja
2015-05-05 11:31
#2

ew.. men trevlig hobby och kul om man kan tjäna pengar på.. kan dock själv inte tänka mig att äta några sniglar lika lite som de flesta andra djur. ha ha

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Gronstedt
2015-05-05 11:40
#3

#1: Du får öppna självplockning 😃.

VildaVittra
2015-05-05 11:52
#4

#3 För vilka då? Grannarna som har precis lika många i deras egna trädgårdar? 😃

Det är verkligen synd att jag inte tål skaldjur, annars skulle jag lätt kunna vara självförsörjande på kött.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

emelie_k
2015-05-05 12:07
#5

Vet inte hur man taggar inlägg… Låter ju som ett drömjobb att försörja sig på att pyssla med snäckor i trädgården men antar att man får ha några stycken då.. :-) Har dom på Åland någon hemsida tro? Eller finns det bra info på nätet eller nån bok att läsa om detta? Någon som vet om man säljer dom levande eller om man måste tillreda dom först? Är inte så sugen på att ta kol på dom o inte heller att äta dom själv..

VildaVittra
2015-05-05 12:24
#6

#5 Det här är det enda jag hittar: http://home.aland.net/al.escargots/sv/index.htm

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
emelie_k
2015-05-05 12:58
#7

Ok, tack! Snigelsafari alltså, haha

cajsa fluff muff
2015-05-05 16:18
#8

jag har några sådana snäckor själv och skulle aldrig kunna tänka mig att äta/sälja dom….

Reptilian Feline
2015-05-06 15:01
#9

Ska du odla för att sälja till restauranger får du nog kontakta Livsmedelsverket eller så för att kolla vilka regler som gäller.

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

emelie_k
2015-05-06 19:28
#10

Ja, det har du nog så rätt i. Tack för tipset :-)

Upp till toppen
Annons: