Annons:
Etikettarter-underarter-färgvarianter
Läst 1937 ggr
MaPaFrid
5/4/15, 7:04 PM

Osäker på art!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är snäckägare till två snyggingar men jag har fått dem av nån som inget visste om dem. Eftyersom alla här är duktiga på arter så tänkte jag att Ni kanske kan hjälpa mig. Vad är det här för en sort?

Annons:
MaPaFrid
5/4/15, 10:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ikväll har de gympat i duschen, ca 10 cm i skallängd.

Reptilian Feline
5/5/15, 10:25 AM
#2

Av svansen att döma skulle det kunna vara A. achatina, men jag kan ha fel. Mina är inte så ljusa i skinnet som din. Ser det ut som om nedre delen av foten har nästan vita prickar i strukturen?

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

Gaara
5/8/15, 10:23 AM
#3

Achatina achatina skulle jag säga att det är. :)

MaPaFrid
5/12/15, 12:25 PM
#4

Tack för hjälpen att artbestämma mina jättar.

Googlade och såg att de dessutom har "draksvansen"

Smilla W
5/15/15, 3:08 PM
#5

Det där är en art ur Archachatina, något dlag av marginata. Mest troligt Archachatina marginata suturalis emd tanke på den röda spetsen. Det är inte en art ur Achatina-släktet. Mer kan du läsa om taxonomi under filerna i "Snäckor Sverige" på facebook. Mycket fint skal på den individen! :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

MaPaFrid
7/13/15, 9:05 PM
#6

Stilla, nu först såg jag att du kommenterat. Nu får jag googla på nytt. Idag har jag vägt mina jättar och de vägde mellan 1,8 och 1,9 hg. Jag mätte dem inte, får bråka med dem lite senare. De har duschat nu och fått lite nytt i sin låda. I sommar har de ätit mängder av årsnya fläderkvistar, de ÄLSKAR det!

Annons:
MaPaFrid
7/13/15, 9:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7
MaPaFrid
7/13/15, 9:06 PM
#8
MaPaFrid
7/13/15, 9:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9
Upp till toppen
Annons: