Annons:
Etikettboende-och-inredning
Läst 2149 ggr
L8sson
3/29/15, 12:55 PM

Nytt akvarium - Lissachatina reticulata

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

För någon vecka sedan fick jag hem ett 150l akvarium, äntligen har mina snäckor fått större att bo i. Jag köpte mer kokosmull och en växt (ormbunke), men har så mkt mer att inreda men det kommer framöver. Vill ha mer kokosmull så de blir djupare. Lite gräs och löv utifrån fick dom också. Under gräset på bilden är det en plastkruka som en liten grotta. De verkar trivas så mkt bättre nu än innan. I början klängde dom på varandra mkt men nu har de hittat sina favorit ställen och gräver ner sig och göttar sig. 

Har även hittat några ägg, inte många alls. Under 10st men det ska bli spännande se ifall dessa kläcks! Det är dom som bor i den lilla petboxen i vänster hörn <3 :D 

Jag testade att ge dom solroskärnor, skalade såklart (osaltade)  haha. Det var något dom gillade extremt mycket. Då är min fråga: Solroskärnor är väldigt feta, ska jag vara försiktig med mängd och hur ofta jag ger det? 
En annan fråga ang akvariet, jag har glas som tak och har en glipa så de kommer in lite luft. Är det bra med luft tror ni eller ska jag stänga för mer?  Se på bilden hur det ser ut.

Annons:
fluffis
3/29/15, 2:35 PM
#1

Det ser mysigt ut! Angående taket så hade jag mätt luftfuktigheten först och sett om taket behövs justeras utifrån det.

L8sson
3/29/15, 2:39 PM
#2

#1 Jag har mätt och de håller sig bra, jag fuktar när de behövs. Första dagarna hade jag bara taket på glänt på ena sidan och då blev de imma på rutan och de försvann inte och då tänker jag direkt att de kanske var för instängt då? Så nu är de på glänt på båda sidorna.

fluffis
3/29/15, 2:47 PM
#3

Okej! Låter som om du har det under kontroll 🙂 Jag har ingen aning om vad den här arten kräver men snäckorna jag själv har gillar väldigt hög luftfuktighet. Faktiskt så har jag inga lufthål alls utan ett helt lock och en luftfuktighet på 99% och då blir det fuktigt på rutan men det är inte så farligt. Verkar funka bra för mina snäckor 🙂

L8sson
3/29/15, 3:56 PM
#4

#3 Ja men dåså då kan de inte vara så dumt ändå och ha helt stängt. ^^, 
Kallare dagar som det är idag vill jag stänga till lite men varma dagar lär de få ventilera lite. :)

Upp till toppen
Annons: