Annons:
Etikettvilda-snäckor
Läst 1391 ggr
Hells Angel
2015-03-11 17:18

Helix pomatia i dvala

Hej hej,jag har hittat en vinbergssnäcka i dvala! Den har 2 ganska stora sprickor på skalet men man ser inte huden på den. Den har ett sånt där "kalklock" för öppningen. Jag undrar om den kan vara vid liv trotts sprickorna och om hur lång tid den borde vakna. Den bor nu ute i en stor hink med mossa och pinnar.

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Annons:
Hells Angel
2015-03-12 09:27
#1

Det rinner ut slem och bubblor runt kalklocket, är det något jag borde oroa mig för?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Hells Angel
2015-03-12 14:26
#2

Nu när jag kom hem så hade kalklocket spruckit så jag tog bort en liten bit, inuti var det brun vätska och jag såg inte snäckan då det var ett lager med små vita rom liknande prickar. Han luktar även ganska ruttet, är han död?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Hells Angel
2015-03-12 15:49
#3

Han började lukta värre en nånsin så jag antog att han var död så jag la honom under en buske i trädgården, men tur i oturen så hittade jag en annan snäcka! 🙂

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Whippet
2015-03-13 19:06
#4

Vad kul visa gärna bilder på den lille :) Du kan ju ta en låda och göra hål små hål i locket sätta i lite jord mossa pinnar så vaknar den, mina gjorde det på typ en dag efter jag hade satt dom där (Alltså ha lådan inomhus) 🙂

I'm out Vilar huvudet i handen

Hells Angel
2015-03-13 20:03
#5

Även den andra har nu börjat lukta ruttet 😭 Jag tror det var för att både låg "framme" så dem var antagligen genomfrusna och sen börjat tina inne och börjat lukta!

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Whippet
2015-03-13 22:49
#6

#5 Tänk på att inte ha dom mitt i solen, bästa är att ta in dom och ha dom i en liten låda med hål i som jag skrev i mitt förra inlägg.

I'm out Vilar huvudet i handen

Annons:
Hells Angel
2015-03-14 08:34
#7

Jag har det, dem ligger i skuggan, lite "bakom" garderoben.

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Whippet
2015-03-14 12:24
#8

#7 Okej

I'm out Vilar huvudet i handen

Upp till toppen
Annons: