Annons:
Etikettvilda-snäckor
Läst 2752 ggr
[Overthrown]
2/15/15, 1:59 AM

Vad är det för sorts snäcka?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag jobbar på ett grossist-lager och hittade häromdagen en liten stackare som ramlat nerifrån nån grönsak, som jag bestämde mig för att ta med hem tills vädret är varmare och han kan få bosätta sig utomhus. Skulle dock behöva veta vad för art han är så man vet hur man ska ta hand om honom? Just nu har han bosatt sig i min paprikaplanta och verkar trivas, har matat han med sallad, gurka och jordgubbar samt sprayat vatten då och då. Han är rätt nyfiken och kryper runt mellan krukväxterna under dagen. Nåt tips vadman behöver tänka på? Tacksam för hjälp

Annons:
[JenniN]
2/22/15, 9:51 PM
#1

Men jösses vad fint av dig! Jag kan tyvärr ingenting om detta , men det krävs nog en eldsjäl för att ta med en "snigel" hem. :)

Hells Angel
2/24/15, 5:43 PM
#2

Jag vet vad det är för snigel men jag har glömt namnet, det ända jag vet som du måste tänka på är att hålla honom/henne fuktig!

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Gaara
2/25/15, 10:59 AM
#3

#2 Det är ingen snigel. Det är en snäcka.

[JenniN]
2/25/15, 7:58 PM
#4

3# I folkmun är det en snigel.

Gaara
2/26/15, 4:41 PM
#5

#4 Det är aldrig en snigel. Sniglar är de som inte har skal. :)

[JenniN]
2/26/15, 4:43 PM
#6

5# Jag är väl medveten om vad skillnaden är. Men jag tänker inte bessewissra för det. 
I folkmun heter det snigel så då får väl folk kalla det för snigel utan att någon ska komma och märka på ord. De flesta förstår vad folk menar när de säger snigel.

Annons:
Gaara
2/26/15, 4:47 PM
#7

#6 Men ska inte rätt vara rätt ändå? Varför fortsätta lära folk fel ord bara för att?

[JenniN]
2/26/15, 4:49 PM
#8

7# Nej men lägg av. Vill du lära folk rätt så läs till svenska lärare då. Det här ett ett forum på internet där det inte alls handlar om att man måste varken stava rätt eller liknande. Så länge människor vet vad man menar så är det lugnt. 

Som sagt, vill du leka ordpolis kan du bli svenskalärare istället.

Hells Angel
2/26/15, 5:11 PM
#9

Men förlåt då, jag brukar kalla det snäcka men ibland snigel, ok?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

[klarabastin]
4/25/15, 6:53 PM
#10

super söt liten plutt! har hen fått komma ut nu?

cajsa fluff muff
5/24/15, 1:34 PM
#11

jag vet att jag är lite sen men den påminner om mina minsta Helix pomatia…… Har du någon mer bild?

sniglar
5/25/15, 8:58 AM
#12

Jag tycker att det ser ut som en parisiska eeller trädgård snäcka

Adi
7/27/15, 7:09 PM
#13

Det kan vara en liten vinbergssnäcka🙂

Annons:
MoaL
7/27/15, 7:31 PM
#14

Ja, det ser ut som en Helix pomatia (vinbergssnäcka), men eftersom det är en unge kan man aldrig garantera arten förrän den har vuxit till sig.

Och vad gäller diskussionen ovan angående snäcka/snigel, så ska rätt vara rätt. Enkelt uttryckt, snäckor har skal, sniglar har det inte. Det är därför skalet kallas snäckskal, medan till exempel en musslas skal kallas musselskal, och så vidare. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Adi
7/28/15, 6:09 PM
#15

 #14 Jag tänkte på skalet, det ser ju ut som en vinbergssnäcka men det kan ju vara någon annan sort.🙂

jeonas
7/29/15, 9:31 AM
#16

Den verkar inte vara fullvuxen än och då kan det vara svårt att avgöra från en bild. Jag tycker dock det ser ut som en snäcka som heter Cantareus apertus (Green garden snail). Det är en snäcka som  är relativt vanlig i Medelhavsområdet.

Har du den kvar skulle det vara intressant att veta hur det går för den.

Observera! Släpp inte ute den i naturen! Antingen klarar den inte vintern eller så gör den det och då kan det gå riktigt illa. Tänk på "mördarsniglarna"…

Upp till toppen
Annons: