Annons:
Etikettallmänt
Läst 3336 ggr
[Seaside]
2015-01-29 14:54

Frågor om snäckor/skötsel

Har dykt upp lite frågor här:

  • Läste att akvarium är svårstädat - hur kommer det sig? Beror det på vikten?
  • Hur högt kan ett akvarium/plastback max vara för att inte snäckorna ska skada sig om de trillar ner?
  • Ni som använder plastback - hur löste ni belysningen?
  • Behöver man värmematta?
  • Är det nödvändigt med ett lock som sitter fast tex med plasthakar?
  • Hur mycket mat ska man ge/dag?
  • Byter man ut hela bottenmaterialet vid varje städning?
  • Hur ofta behöver man städa om man har 2-3 snäckor av större modell?
  • Märker man av den höga luftfuktigheten i övriga rummet?
  • Är det risk för mögel eller ohyra i snäckbostäder?
  • Kan man ha vatten i vattenflaska avsedd för smådjur eller behövs inget vatten?
  • Finns det några arter som generellt sett är pigga dagtid?
Annons:
[lobotomi]
2015-01-29 19:10
#1

Kan inte svara på alla frågor då jag inte har erfarenhet av allt, men lite hjälp kan jag nog vara till ändå!

Så länge bottensubstratet är mjukt, typ mossa som väldigt många verkar rekommendera, så skadar den sig inte när den faller. De ska ha ganska tjockt bottensubstrat, lagom för att kunna gräva ner sig.

Många arter trivs bra i rumstemperatur, alltså är värmematta inte nödvändigt. Annars kan man ha en lampa som värmer upp utifrån, riktad mot terrariet/petboxen/vad de nu bor i.

Locket behöver inte direkt sitta fast, risken är inte så stor att de lyckas rubba locket inifrån. Eftersom behållaren behöver lock så håller sig luftfuktigheten inuti behållaren, den sprider sig alltså inte till resten av rummet.

Vattenflaska är inte nödvändigt, så länge du håller luftfuktigheten på rätt nivå så får snäckan all vätska den behöver.

Det där med vilka tider på dygnet de är aktiva tror jag varierar från snäcka till snäcka, jag har själv inte haft min a. fulica särskilt länge men så vitt jag har märkt så är han aktiv lite när han känner för det, både på dagtid och på nätterna.

Sådär, hoppas det var till någon hjälp! :)

[Seaside]
2015-01-29 19:12
#2

#1 Dina svar var till bra hjälp. Tack!

Om någon annan kan räta ut de resterande frågetecknen vore det kalas-fint

Gaara
2015-01-30 10:32
#3

Jag har 4 akvarium, 2 plastbackar och en petbox. Tycker inte det är svårare att städa ur ett akvarium än en plastback. Skulle väl vara den dagen man känner ett behov av att byta ut hela bottenmaterialet då.

Jag har ingen belysning till mina snäckor. Och vad jag vet så är det inte nödvändigt heller. :)

Hur mycket mat man ska ge får man testa sig fram med för det är omöjligt att säga. :)

Det räcker att plocka bort bajs och gamla matrester när man städar. Det kan man göra varje dag. Bottenmaterialet behöver inte bytas speciellt ofta. Kanske en gång om året om ens det?

Jag märker inte av någon fuktighet i mina rum. Angående ohyra så är det nog lätt hänt att småflugor dras till grönsakerna, frukten och fukten. Så man får se till så de inte kan komma åt. Annars så är det rätt lätt att få nyttodjur om man tar mossa utifrån t.ex. hoppstjärtar. :) Dessa hjälper till att bryta ner bajset och ruttnande mat så dem ska man bara bli glad om man får i sitt snäckbo. :)

Angående aktiviteten så är det nog rätt individuellt. Fast Achatina achatina verkar vara rätt slöa på dagarna, fast mina är uppe även då ibland. Mina Lissachatina albopicta är dock de mest aktiva jag har. De är typ ALLTID ute och far. :)

fluffis
2015-01-30 16:17
#4

1. Det kan jag inte förstå varför det skulle vara. Det är kanske om det är tungt och man skulle behöva flytta på det 🙂

2. Det viktiga är hur inredningen är. Har man t.ex. en hård sten eller något annat hårt material så ska det nog inte till så mycket för att en snäcka ska kunna skada skalet. Undvik hårda inredningsdetaljer.

3. Jag har ingen belysning men däremot har jag belysning till mina ormar som bor precis bredvid så de får ljus automatiskt. Ljus är nog trevligt mest för oss människor som gärna vill se våra fina djur 🙂Man skulle kunna lägga en LED-lampa på locket. LED-lampor brukar inte bli särskilt varma och drar inte mycket ström.

4. Det beror lite på vilken art man har och på vilken temperatur man har i hemmet/rummet. Jag har snäckor som gärna vill ha ca 24-26 grader och det fungerar utmärkt på sommaren. På vintern när det bara är 21-22 grader här hemma så använder jag värmematta.

5. Du får se till att snäckorna inte rymmer helt enkelt och det kommer du att lära dig snabbt hur det ska vara 🙂

6. Ge mat var eller varannan dag. Hur mycket beror på snäckornas storlek. Detta är också något som du kommer att lära dig snabbt.

7. Själv har jag hoppstjärtar, som hjälper till att städa, i snäckornas boenden. Förhoppningsvis behöver jag aldrig byta ut bottenmaterialet. Mina snäckor bajsar ganska mycket i taket och på väggarna och det städar jag bort.

8. Jag har själv inga sådana där jättesnäckor av största sort så jag kan inte svara på hur de beter sig med det.

9. Nä, man har ju lock. Man måste "stänga in" luftfuktigheten för att bevara den så bra som möjligt.

10. Om det blir mögel beror på bottenmaterialet och på hur man städar bort gamla matrester. Själv har jag ett bottenmaterial som inte möglar. Småflugor får jag ibland. De kan vara rätt irriterande.

11. Inget vatten behövs. Se till att hålla rätt luftfuktighet bara och skaffa gärna en bra hygrometer (luftfuktighetsmätare). De flesta som finns på marknaden är mer eller mindre kassa tyvärr.

12. Det låter jag någon annan svara på 🙂

Upp till toppen
Annons: