Annons:
Etikettatt-äga-snäckor-sniglar
Läst 3621 ggr
[Seaside]
1/25/15, 1:20 PM

Bra husdjur?

Går i djur-köpar-tankar och pga. min allergi (mot pälsdjur samt kontaktallergi) är urvalet rätt så begränsat. Snäckor är bra charmiga tycker jag! Ni som äger snäckor vad tycker ni är bra/mindre bra med dessa djur?

Annons:
fluffis
1/26/15, 11:38 AM
#1

Vad kul att du funderar på snäckor! De kan verkligen vara charmiga och vackra. Det är svårt att säga hur de är för man kan se det ur hur många vinklar som helst. Hade man t.ex. hellre velat ha en hund så kommer ju en snäcka inte i närheten, tycker jag. Man kan inte kela med snäckorna och de ska inte ha några promenader. Det som är samma är att man har ett ansvar och att djuren inte klarar sig utan sin matte eller husse. Det kan vara givande i sig. Att städa och lägga in mat till snäckorna är väl det man gör mest 🙂 Och även att kolla efter ägg och att spraya för att höja fuktigheten. Det är ganska mysigt att pyssla lite. Ibland tar jag ut mina snäckor för att ta några foton 🙂

Rumblebee
1/27/15, 12:03 PM
#2

Instämmer med fluffis. Att ha snäckor är lite som att ha fiskar, förutom att inget vatten behövs. Det enda som jag kan se som negativt är att de är väldigt inaktiva under dagen. I alla fall alla de snäckor jag har haft. Antingen har de legat fullt synliga och sovit, eller varit mer tråkiga och grävt ned sig för att sova bort dagen. Och en annan negativ sak jag nyss kom på: du kan rent av glömma att ha riktiga Växter i terrariet. De kommer att bli totalförstörda så småningom. Visserligen kan växterna återhämta sig om de tas ut och får en viloperiod från snäckorna men det tar ju ett litet tag. Så vill man ha riktiga Växter bör man ha ett flertal man kan byta ut med jämna mellanrum. Nu har jag bara haft medelstora snäckor (reticulata och fumliga), så det kanske går bättre med mindre arter och lite kraftigare Växter.

[Seaside]
1/29/15, 8:34 AM
#3

Tack för er input! 🙂

#1 För mig är det ungefär så som du skriver. Egentligen vill jag ha hårbeklädda keldjur, men det kan jag vilja hur mycket som helst - det går i alla fall inte. Men när man är så här (jobbigt 😉) djurkär som jag letar man efter goda alternativ. Även om snäckorna inte behöver gos, så verkar ju en del arter inte tacka nej till en liten dusch/drickstund vid handfatet. Såg en bild här på SIF och det såg så näpet ut.

Att just pyssla om något är nog faktiskt det jag saknar mest, så städning och matning som huvudsysselsättning gör mig inget. Det var ju samma sak när vi hade akvarium och det är rogivande att göra delvattenbyte och fixa med växterna/inredningen. Det jag saknade då var själva närkontakten med djuren…

#2 Är det alla arter som är inaktiva under dagtid eller finns det vissa som far runt mer?

Rumblebee
1/29/15, 1:01 PM
#4

#3 det kan jag inte svara på tyvärr :P har bara haft fulica och reticulata och för det mesta slöade dom, men det hände att de var uppe och rörde på sig mitt på dagen.

Awoma
1/29/15, 1:48 PM
#5

Men skillnaden mellan fiskar och snäckor är ju att man kan ta ut dom haha :P 

Dom kan ju komma ut och klättra på dig =) och det kan ju inte fiskar ;)

[Seaside]
1/29/15, 2:29 PM
#6

#4 Ok. Öppnar upp en ny tråd. Någon annan kanske vet. Sedan kan jag tänka mig att det kan vara individuellt också. Själv tar jag gärna en tupplur på dagen, medan andra fnattar runt 24-7😛

#5 Precis och det gillar jag 🙂

Annons:
[Seaside]
1/29/15, 2:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Var en sväng på Myrorna idag och fyndade denna bok för 20 kr. Här ska läsas🙂

[Seaside]
1/29/15, 2:59 PM
#8

Kilade in på en djuraffär också innan jag åkte hem och såg för första gången en landsnäcka "in action" läs klättrandes på glasrutan. Himmel och pannkaka vad stor den var!! Bara kroppen var som hela min hand. Blev både lite förskräckt och fascinerad på samma gång😃

Upp till toppen
Annons: