Annons:
Etikettboende-och-inredning
Läst 1345 ggr
fluffis
12/9/14, 11:05 AM

Boende till Limicolaria flammea

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag haft mina flammeor i drygt två månader men det är sällan jag ser alla fem. Idag tog jag tag i saken och grävde upp dem. Jag lade över dem i en mindre låda efterhand som jag hittade dem men jag hittade inte fler än tre. Efter en liten stund började de tre i den mindre lådan klättra upp i taket och det tycker jag är skoj, dels eftersom jag tycker det är roligt när jag kan se dem men också eftersom jag har läst att de gärna gör så, och det är ju positivt att snäckorna visar ett "normalt" beteende 🙂

Det fick mig att tänka om lite. De kanske inte är stora nog och redo för att bo i den stora petboxen som de har bott i sen de flyttade hem till mig. Såhär ser den stora petboxen ut:

Annons:
fluffis
12/9/14, 11:07 AM
#1

På baksidan sitter en värmematta.

fluffis
12/9/14, 11:09 AM
#2

Taket är igentejpat men jag har en pytteliten öppning, knappt två spalter. Innan jag skapade öppningen hade jag 99% luftfuktighet. Efteråt blev det 98% men nu håller jag på att mäta igen 🙂

fluffis
12/9/14, 11:13 AM
#3

För att få ett perspektiv på hur litet de bor nu så kommer här ett foto på några lådor där snäckorna bor i den lilla längst till höger. I de andra bor det ormar 🙂

fluffis
12/9/14, 11:15 AM
#4

Ett lager plantation soil och sen några löv. De tre snäckorna sitter i locket som ligger bredvid 🙂 Lådan står på en pytteliten bit värmematta som räcker för att värma upp den här lilla lådan. Jag tycker bättre om att ha värmemattan på sidan men det går inte med den här lilla lådan.

fluffis
12/9/14, 11:22 AM
#5

En stund efter att jag tog fotona så hittade jag den fjärde snäckan "Storis" och flyttade över honom till den lilla lådan. Nu får de bo där, åtminstone tills den femte snäckan dyker upp, sen får vi se 🙂

Förmodligen har det varit för torrt hos snäckorna den första månaden och jag tror det är därför som alla utom en snäcka inte har växt så mycket. Jag tror att jag har fått rätt på det sen jag tejpade igen locket mycket mer än hur det var från början. Den senaste månaden har jag sett snäckorna i rörelse mycket mer.

Någon som har tankar eller kommentarer till allt detta? 🙂

Dessutom vill jag tacka Smilla för allt stöd och support! Tack! 🙂

fluffis
12/22/14, 10:40 AM
#6

De fem bor fortfarande i den mindre lådan och det fungerar mycket bättre. Nu har jag mer koll på dem och även den femte lilla snäckan som var inkapslad har börjat växa duktigt 🙂Ska se om jag kan ta ett foto på dem vid tillfälle.

Annons:
Upp till toppen
Annons: